آیا اردوغان می خواهد به همکاری با موساد پایان دهد؟

آیا اردوغان می خواهد به همکاری با موساد پایان دهد؟
چهارشنبه 1 آبان 1392 - 17:23

یک روزنامه چاپ ترکیه از پیشنهاد رئیس سازمان اطلاعات ترکیه به رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور برای پایان دادن به توافقنامه های همکاری های اطلاعاتی با رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بر اساس توافقات امنیتی اطلاعاتی ترکیه با رژیم صهیونیستی، ماموران موساد اجازه ورود و فعالیت در خاک ترکیه بدون دریافت ویزا و عبور از گمرک را دارند. گفته می شود این قرارداد زمانی اجرایی شد که دولت حزب عدالت و توسعه ترکیه هنوز به قدرت کامل نرسیده بود و ارتش ترکیه حوزه نفوذ فراوانی داشت.

اما در پی تحولات اخیر، روزنامه ینی‌شفق چاپ ترکیه گزاش داده که هاکان فیدان رئیس‌ سازمان اطلاعات ترکیه موسوم به "میت" به زودی به رجب طیب اردوغان پیشنهاد خواهد داد "آنکارا به توافقنامه‌های اطلاعاتی با اسرائیل پایان دهد."

این روزنامه، حملات اخیر رسانه های آمریکایی اسرائیلی به هاکان فیدان را دلیل این تصمیم عنوان کرده اند.

هفته گذشته پس از اینکه واشنگتن پست مدعی شد دولت ترکیه سال گذشته هویت 10 جاسوس موساد را برای سازمان اطلاعات ایران فاش کرده است، هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه هدف حملات شدید رسانه ای قرار گرفت.

واشنگتن پست مدعی شده بود، این اقدام با مجوز و حمایت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه انجام شده و دلیل آن دلخوری ترکیه از حمله اسرائیلی ها به ناوگان آزادی غزه و به خصوص عذرخواهی نکردن پس از حمله بوده است.

در 31 ماه می سال 2010  کماندوهای اسرائیلی به ناوگان آزادی غزه که قصد شکستن محاصره غزه را داشت در آب های بین المللی حمله کردند و 9 فعال ترک را در کشتی ماوی مرمره کشتند. این حادثه باعث تنش شدید در روابط دوستانه ترکیه و اسرائیل شد.

واشنگتن پست هفته گذشته حتی فراتر از این ادعاها رفت و نوشت که به اعتقاد منابع آگاه به مسائل اطلاعاتی هاکان فیدان "مزدور" وزارت اطلاعات ایران است!

نخست وزير ترکيه در واکنش به این ادعاها بر حمايت از هاکان فیدان تاکيد کرد و گفت: برخي ها در داخل و خارج سرگرم جوسازي عليه رئيس سازمان اطلاعات ملي ترکيه هستند.

بر اساس ادعای واشنگتن پست، ترکیه وزارت اطلاعات ایران را از دیدار جاسوسان موساد فعال در ایران با همکارانشان در خاک ترکیه آگاه کرده است.

رسانه های اسرائیلی آمریکا در واکنش به این خبر، اقدام ترکیه را سیلی به صورت اسرائیل توصیف کردند و گزارش دادند اقدامات ترکیه ضربه اطلاعاتی شدیدی برای اسرائیل است. از سوی دیگر ترکیه این گزارش ها را تکذیب کرد و اسرائیل را به تلاش برای کاستن از اهمیت نقش منطقه ای خود متهم کرد.

آمریکا اگرچه به صورت مستقیم به این رویدادها واکنش نشان نداده است اما به هرحال به نظر می رسد با توقف صادرات 10 فروند هواپیمای بدون سرنشین به ترکیه، آنکارا را به گونه ای مجازات کرده است.

اوایل ماه جاری نیز روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داد فیدان با ارائه اطلاعاتی که توسط آمریکا و اسرائیل جمع‌آوری شده بود، متحدین ترکیه را به‌شدت ناراحت کرده است.

پربیننده ترین خبرها