زنان عربستان امروز آل سعود را به چالش می کشند

شنبه 4 آبان 1392 - 08:05

فعالان زن در عربستان سعودی اعلام کردند که با وجود هشدار مقامات این کشور، امروز (شنبه) پشت فرمان می نشینند تا قانون منع رانندگی زنان را به چالش بکشند.

به گزارش روز شنبه  پایگاه خبری شبکه العالم، رانندگی زنان عربستانی همواره چالشی بزرگ برای آل سعود بوده است به طوری که آواخر ماه قبل (30 مهرماه)  118 مبلغ وهابی عربستانی در باره تخطی زنان و رانندگی آنان هشداری جدی دادند.
بنابر این گزارش، وب سایتی که در آن از رانندگی زنان در عربستان حمایت می شد، هک شده است ولی فعالان در عربستان می گویند همچنان به تلاش های خود در این خصوص ادامه می دهند.
بثینه النصر، روزنامه نگار زن عربستانی که در لبنان به سر می برد می گوید موضوع اصلی، رانندگی زنان نیست بلکه موضوع کنترل زنان مطرح است و زنان عربستان نیز می خواهند نشان دهند بر زندگی خود کنترل دارند، وی می گوید بیش از هر زمان دیگری مصمم به تغییر در جامعه عربستان است.
عربستان سعودی آخرین کشور دنیاست که همچنان رانندگی زنان در آن منع شده است، کمپینی که برای حمایت رانندگی زنان در عربستان به راه افتاده ، همزمان با حمایت گسترده زنان و مردان روبرو شده است.
با وجود فشارهای عمده ای که وارد می شود، به نظر نمی رسد دولت عربستان بخواهد در موضع خود در این خصوص تجدید نظر کند. با این وجود، شماری از زنان رانندگی خود در خیابان های عربستان را فیلمبرداری کرده اند و در اینترنت قرار داده اند. نکته جالب اینکه برخی حتی با واکنش مثبت مردان نیز روبرو شده اند.
شبکه سی ان ان آمریکا تأکید کرد، در سال 2006، ملاله شریف به همین جرم بازداشت و هفت روز زندانی شد. شریف که اکنون در امارات به سر می برد می گوید به همان اندازه مصمم است و نمی خواهد تا زمانی که گواهینامه رانندگی برای زنان صادر نشده است، از این تلاش کوتاه بیاید.
البته این زنان راهی طولانی در پیش دارند و به نظر می رسد باید انتظار بیشتری برای رسیدن به هدفشان بکشند زیرا این مسیر برای آنان هنوز تمام نشده است.

زنان عربستانی از کمترین حقوق به عنوان یک شهروند عادی برخودار نیستند. هنوز شمار قابل توجهی از زنان این کشور از داشتن شناسنامه محرومند و اثبات هویت آنان در صورت لزوم با حضور قیم آنها صورت می گیرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها