دردسر رقابت عربستان و قطر در سوریه برای آمریکا

دردسر رقابت عربستان و قطر در سوریه برای آمریکا
يکشنبه 5 آبان 1392 - 19:19

یک کارشناس امور منطقه خاورمیانه با اشاره به تلاش عربستان و قطر برای براندازی نظام سوریه تأکید کرد، رقابت این دو کشور برای براندازی نظام سوریه باعث بروز مشکلات بزرگی برای آمریکا و منطقه خواهد شد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "دیوید اندرو وینبرگ" کارشناس مؤسسه تحقیقاتی "دفاع و دمکراسی" در مقاله ای نوشت: عربستان و قطر از مدتی پیش در زمینه مسلح کردن انقلابیون سوریه فعالیت می کنند ولی وقایع ماه گذشته نشان می دهد که این دو کشورِ متحد آمریکا حمایت های بسیاری از جریانهای افراطی می کنند. 
وینبرگ گفت: برخی ناظران سیاسی، خوشبینانه، از سیاست دوحه و ریاض دفاع می کنند و معتقدند که عربستان از گروه های بسیار میانه رو در میان انقلابیون افراطی حمایت می کند و امیر جدید قطر نیز سیاست خارجی بهتری را خصوصاً در مناطق ناآرامی مانند سوریه درپیش گرفته است؛ ولی اخبار نگران کننده ای از استان الرقه سوریه منتشر می شود استانی که تحت کنترل گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش ) – وابسته به القاعده - می باشد . 

آموزش عناصر داعش با کتابهای چاپ شده در عربستان
وینبرگ خاطرنشان کرد: ناظران سیاسی معتقدند که داعش با استفاده از کتاب های چاپ شده در عربستان شروع به تحمیل آموزه های جدیدی کرده است که این آموزه های حس "نفرت از دیگران" را ترویج می کند و به گفته "علی الاحمد" رئیس مؤسسه تحقیقات امور خلیج فارس – مقر : واشنگتن – " این کتاب ها دارای علامت ویژه وزارت آموزش و پرورش عربستان نیست ولی مطالبش منطبق با مطالب کتاب های وزارتخانه مذکور است و حاوی مطالب تفرقه افکنانه می باشد و ارزشی برای غیر مسلمانان قائل نیست ."   
کارشناس مؤسسه دفاع و دمکراسی افزود : مورد فوق الذکر تنها نمونه دخالت عربستان و قطر در سوریه نیست.

درگیری گروه های حامی قطر و عربستان با یکدیگر در سوریه

وینبرگ تأکید کرد: داعش حملاتی را علیه گروه های انقلابی مشخصی در سوریه مانند " الفاروق " و " نوادگان پیامبر " آغاز کرده است که گفته می شود این گروه ها از حمایت مالی قطر برخوردار هستند؛ و گویا اصلی ترین گروه مسلح حلب که از حمایت مالی قطر برخوردار است ، به جای همکاری با دیگر گروه های مسلح برای مبارزه با داعش ، درپی مذاکره با داعش است .
وینبرگ افزود : مدتی پیش رئیس یکی از گروه های مسلح از ادغام ده ها گروه مسلحِ مستقر در اطراف دمشق – پایتخت سوریه – و تشکیل گروهی واحد به نام "ارتش اسلام " خبر داد که به گفته دیپلمات ها و مخالفان سوری ؛ گروه ارتش اسلام با حمایت مستقیم عربستان تشکیل شد خصوصاً اینکه " زهران علوش " رئیس این گروه جدید التشکیل در عربستان تحصیل کرده بود و پدرش نیز یکی از مبلّغان سلفی این کشور (عربستان) بود .   

اثبات تناقض ادعاهای عربستان، با حمایت از گروه های افراطی

وینبرگ خاطرنشان کرد:  تشکیل گروه ارتش اسلام مغایر با ادعای "حمایت عربستان از سلفی های بسیار میانه رو و مخالف اسلام سیاسی" است؛ خصوصاً اینکه گروهِ تحت امر زهران علوش برای تشکیل خلافت  اسلامی تلاش می کند؛ و به جای پرچم سوریه از پرچم سیاه استفاده می کند، و خود علوش نیز درصدد مبارزه با داعش نیست و از " پاکسازی نژادی " حمایت می کند .
وینبرگ اعلام کرد : عربستان قبلاً دچار عواقب حمایتش از گروه های جهادی (مسلح) شده بود و ناگفته نماند که القاعده یک دهه پیش حملاتی را در عربستان اجرا کرد ولی عربستان و قطر با حمایت از گروه های افراطی در سوریه، یا لااقل چشم پوشی از فعالیت های این گروه ها اهداف خاصی را دنبال می کنند.

حمایت عربستان از وهابی های سلفی و تفرقه افکنی بین مذاهب
وینبرگ گفت : نظام عربستان از خیلی وقت پیش در داخل و خارج از خاک خود از سلفیت وهابی حمایت می کرد و با آغاز انقلابها در کشورهای عربی مُجدّانه سیاست " تفرقه افکنی میان مذاهب " را درپیش گرفته است تا مانع اتحاد سُنی ها و شیعیان این کشور شود و به آنها اجازه ندهد که حقوق بیشتری را مطالبه کنند.

حمایت تسلیحاتی قطر از جبهه النصره
وینبرگ خاطرنشان کرد: قطر نیز سیاست خارجی فعالی را درپیش گرفته است و برای یافتن پیروانی در منطقه بسیار تلاش می کند؛ لذا به اصول و مبانی افراط گرایانه گروه هایِ تحت حمایت خود در سوریه اهمیت نداد و گفته می شود که نظام دوحه برای گسترش قدرت و نفوذ اخوان المسلمین در میان گروه های مخالف سوری تلاش می کرد و آمریکا از قطر به علت اعطای سلاح های پیشرفته به گروه افراطی " جبهه النصره " انتقاد کرده است .
وینبرگ اعلام کرد : قطر به علت فشارهایی که در ماه مه متحمل شد ، به عربستان اجازه داد رهبری مخالفان سوری را به دست بگیرد ولی عربستان که در واقع تصمیم گیرنده مخالفان سوری است ، برای مبارزه با نظام بشار اسد نیاز به تشکیل ائتلافی بزرگ دارد و گویا عملاً شروع به تشکیل چنین ائتلافی کرده است ولی این ائتلاف سیاسی نیست بلکه ائتلافی شامل گروه های مسلح است .
کارشناس مؤسسه تحقیقاتی دفاع و دمکراسی گفت : سلفی ها پیش از آغاز جنگ سوریه حضور پررنگی در این کشور نداشتند ولی با سوء استفاده از این جنگ اموال هنگفتی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به دست آوردند و تعدادی از ناظران سیاسی معتقدند که افراطیونی مانند "زهران علوش" تنها بازیگران میدان جنگ سوریه هستند و افزایش قدرت و نفوذ گروه های افراطی به معنای سختی دست یابی مخالفان سوری به حمایت های غرب است .
وینبرگ خاطرنشان کرد: همه این تحولات شاید به این معنا باشد که عربستان و انقلابیون سوریه حمله نظامی آمریکا به سوریه را بعید می دانند. انصراف آمریکا از حمله نظامی به سوریه نظام عربستان را بسیار عصبانی کرده است و بسنده کردن آمریکا به انهدام سلاح شیمیایی سوریه نیز فرصتی دیگر به بشار اسد برای ادامه دادن به زندگی سیاسی خود داده است .
وینبرگ در پایان مقاله خود می نویسد : متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس خواهان کناره گیری فوری بشار اسد از قدرت هستند و عربستان و قطر برای پیروز شدن در جنگ سوریه بسیار تلاش می کنند و به حمایت از گروه های افراطی می پردازند، که این امر بدون شک مشکلات بسیاری را برای آمریکا و منطقه در آینده ایجاد خواهد کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها