مصر صحنه رقابت آمریکا و روسیه

مصر صحنه رقابت آمریکا و روسیه
دوشنبه 6 آبان 1392 - 13:42

العالم - تیره شدن روابط مصر و آمریکا و تمایل روسیه برای پیدا کردن جای پای خود در این کشور باعث شده است تا مصر به محلی بالقوه برای رقابت های جنگ سرد میان قدرت های بزرگ جهانی تبدیل شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی اسرائیلی آی 24 نیوز، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در نظر دارد با سفر به قاهره از فرصت به وجود آمده بعد از تیره شدن روابط مصر و آمریکا به منظور دستیابی به بنادر مدیترانه مصر استفاده کند.

آمریکا نهم اکتبر امسال اعلام کرد تا زمانی که پیشرفت های محسوس وقابل قبولی در عرصه سیاسی مصر صورت گیرد و دولتی غیر نظامی با رای آزاد و منصفانه مردم زمان امور را در دست گیرد، واشنگتن به کمک های مالی خود به ارتش و دولت این کشور ادامه خواهد داد.

مجله تایمز نیز در مطلبی در این زمینه نوشت پوتین سعی می کند از خلاء حضور آمریکایی ها در مصر برای از سرگیری روابط نظامی با این کشور استفاده کند. مسکو با وجود نگرانی از احتمال بازگشت رقابت های جنگ سرد بین روسیه و آمریکا حاضر شده است این کار را انجام دهد.

هدف روسیه از این کار آن است که به بنادر مصر در دریای مدیترانه دسترسی پیدا کند. در میان بنادر دریای مدیترانه روسیه تنها به بندر طرطوس سوریه دسترسی دارد اما این بندر نیز تا زمانی برای روسیه اعتبار دارد که رژیم بشار اسد سقوط نکرده باشد.

به گفته یکی از کارشناسان وزارت دفاع اسرائیل، طرطوس بندر آسیب پذیری است وبه اندازه کافی مهم نیست، اما بنادر مصر از این نظر برای روسیه مهم و کامل هستند.

بر اساس همین گزارش، پوتین تلاش می کند خلاء به وجود آمده ناشی از خروج نیروهای آمریکایی در عراق را پر کند. به ویژه آنکه اکنون رابطه بین واشنگتن و نوری مالکی نخست وزیر عراق تیره شده است و پوتین می خواهد از این فرصت بهتر استفاده کند.

همین مقام امنیتی اسرائیلی تاکید می کند آمریکا در همه جای خاورمیانه از عراق و سوریه گرفته تا عربستان سعودی و مصر روند عقب نشینی را در پیش گرفته است و روسیه می خواهد از فرصت به وجود آمده برای پیدا کردن جای پای خود در این منطقه استفاده کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها