با فرماندهی رئیس سابق امنیت ملی لبنان:

عربستان احرار طرابلس را هم تاسیس کرد

عربستان احرار طرابلس را هم تاسیس کرد
سه شنبه 7 آبان 1392 - 12:43

به تازگی گروهی در لبنان ایجاد شده است که اساس آن را افرادی تشکیل می دهند که به شرکت در درگیری های طرابلس معروفند و شعار این گروه "دفاع و وحدت سلاح در میان اهل تسنن" خواهد بود، دخالت عربستان دراین درگیری ها کاملا مشهود است .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "احرار طرابلس" اسم جدید تشکیلاتی است که هنوز از آن رونمایی کامل نشده است، اما می توان نشانه هایی از آن را در تحولات اخیر شهر شمالی طرابلس لبنان یافت.

یک گروه جدید به زودی وارد عرصه خواهد شد که شاکله آن را عناصری تشکیل می دهند که به شرکت در درگیری های جبل محسن و باب التبانه - دو محله علوی نشین و سنی نشین در طرابلس- معروفند و شعار این گروه "دفاع و وحدت سلاح در میان اهل تسنن" خواهد بود و اشرف ریفی مدیرکل سابق نیروهای امنیت ملی نیز فرماندهی این گروه را به عهده خواهد گرفت.
در همین راستا روزنامه "الاخبار" لبنان به نقل از منابع آگاه فاش کرد ریفی بعد از آن که از سمت خود بازنشسته شد به تشکیل این گروه دست زد. از سوی دیگر مدارکی دال بر حمایت مالی عربستان سعودی تحت نظر بندر بن سلطان رئیس اطلاعات این کشور وجود دارد که رسیدگی به پرونده سوریه و لبنان بر عهده اوست. البته این رسیدگی و عنایت از نوع "بندر"ی نسبت به سرلشکر بازنشسته لبنانی باعث افزایش حسد نسبت به وی در میان عناصر المستقبل گردید چرا که ریفی برای مسوولان سعودی هنوز یکی از گزینه های تصدی مقام نخست وزیری لبنان است!
بر اساس شواهد، این حسد در میان مجموعه های طرفدار ریفی که از سوی سرهنگ حمود افسر بازنشسته و مشاور امنیتی حریری حمایت می شوند هم نفوذ کرده است.

اولین درگیری مسلحانه روز دهم سپتامبر گذشته و بعد از آویختن عکس ریفی در باب الرمل، میان گروه محمد مبسوط ملقب به "ابوعذاب" از طرفداران حمود و گروه ابوعلی جوهر از طرفداران ریفی اتفاق افتاد.
قضیه به همین جا ختم نشد، درگیری های مسلحانه متعددی میان گروه "ابناء الخط الواحد" و "الصراع علی الزعامه" نیز رخ داد. در همین حین فضیل.الف، سرتیپ بازنشسته که گمارده رسمی حریری بود برای ایجاد هماهنگی بین نظامیان بازنشسته ارتش و نیروهای امنیتی و امنیت ملی که متمایل به جریان المستقبل هستند، پادرمیانی کرد.
بعد از این وساطت، ریفی فعالیت خود را در گروهک مسلحی که فرماندهی آن را به عهده داشت ادامه داد و حمود موافقت ظاهری خود را برای هماهنگی با ریفی اعلام کرد اما عملا به تخریب او ادامه داد تا شاید بتواند از گزند وی در امان بماند زیرا ریفی اقداماتی را برای جذب عناصر طرفدار حمود آغاز کرده بود.

در همین راستا منابع آگاه خاطرنشان کردند که ریفی مایل به ادامه همکاری با معین المرعبی و خالد ضاهر مخصوصا در زمینه زیر نظر گرفتن مجموعه های طرفدار دولت سوریه و حزب الله لبنان و محاصره آن است. این دو از نمایندگان پارلمان از عکار هستند که در میان تروریست های طرابلس طرفدارانی دارند.
اما در مورد جنگ میان جبل محسن و باب التبانه، ریفی در جلسات خصوصی از دلخوری خود نسبت به نمایندگان طرابلس سخن گفت و ضمن انتقاد از محمد کباره و سمیر الجسر و مصباح الحدب و مصطفی علوش، اینان را مسوول عقب نشینی جریان المستقبل در طرابلس برشمرده و خواهان تلاش برای جایگزین کردن آنان باکسانی شد که از کرامت اهالی شهر کوتاه نمی آیند.

وی با این سخن اشاره ای داشت به شبکه کباره که در یکی از بیانیه های خود از ارتش خواست در طرابلس از مشت آهنین استفاده کند. ریفی نیز از در جلسات خود از دوستانش می پرسد: آیا ابوالعبد به جای دفاع از همشهریانش در برابر ارتشی که از خود اختیاری ندارد می خواهد به آنان با مشت آهنین ضربه بزند؟
منابع مذکور خاطرنشان می کنند که سرلشکر بازنشسته ارتش لبنان خواهان توقف درگیری های اخیر میان باب التبانه و جبل محسن نیست و اصرار دارد که به رفعت عید درسی بدهد که هرگز فراموشش نشود. از این رو، از شرکت در نشستی که در منزل کباره برگزار شد خودداری کرد و به جای آن یک سری جلسات با مسوولان جبهه های نبرد برگزار کرد.
الاخبار گزارش می دهد که وی به این مسوولان قول حمایت نظامی داده است و ظاهرا آنها با ریفی در ارتباط مستقیم هستند. از جمله آنان می توان به محمد خ. سمیر م. عماد ر. حاتم ج. و جوانی معروف به ابو مصعب در محله القبه و نیز زیاد ص. که یک تبعه سوری و معروف به زیاد علوکه است اشاره کرد.

ریفی همچنین توانست طلال ع و ابودعاس و مجموعه های کوچکی را که در محورهای التبانه فعالیت می کنند به سوی خود جذب کند، شعار وحدت سلاح در میان اهل تسنن طرابلس را انتخاب کرد زیرا می دانست که نوک نیزه این درگیری علوکه در محور البرانیه و محمد خ. در محور ستارکو و بعل الدروایش و ابومصعب در القبه هستند.
وی همچنین با شیخ حسام صیادی که دست راست شیخ کمال بستانی به شمار می آید به عنوان نماینده سلفی های تندرو ارتباط برقرار کرد و باعث خشم کباره شد چنان که از وی نقل می کنند که گفته است: این جنگ جنگ ریفی است زیرا وی می خواهد حضور نظامی خود را در میان مردم اثبات کند.
ریفی همچنین با عامر اریش و سعد المصری ارتباط خود را حفظ کرد تا بتواند آنان را به قطع حمایت از نجیب میقاتی و همراهی با خودش متقاعد کند زیرا می دانست که المصری به درخواست شخص میقاتی از ورود به درگیری های اخیر امتناع کرده است.

منابع میدانی طرابلس نیز اعلام کردند ناآرامی در اغلب محورهای مرتبط با ریفی ادامه دارد اما بقیه محورها آرام تر به نظر می رسند. شایان ذکر است که اغلب گروه های مسلح برای این که از اتهام خیانت مبرا شوند در این جنگ مشارکت دارند زیرا الجبل رمز اتحاد مردم است.
این منابع اظهار می کنند که تا وقتی جبل محسن میدان جهاد به حساب می آید و جنگ با هم وطنان به منزله جنگ با بشار اسد به شمار می رود، این به اصطلاح مجاهدان به خود زحمت به جان خریدن خطر را نمی دهند چرا که از پشت بام منزل خود در "التبانه" می توانند جهاد کنند!

پربیننده ترین خبرها