روزنامه لبنانی گزارش داد

مبادله افسران ترک با اسقف های ربوده شده سوری

مبادله افسران ترک با اسقف های ربوده شده سوری
پنج‌شنبه 9 آبان 1392 - 17:45

منابع بلندپایه مسیحی به روزنامه الجمهوریه لبنان گفتند: اسقف یوحنا ابراهیم دو هفته پس از ربوده شدن در جریان درگیری نزدیک محل اختفایش زخمی شد که مورد معالجه قرار گرفته و در همین رابطه گفته می شود ترکیه خواستار مبادله افسران دستگیر شده خود در سوریه با این دو اسقف است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این منابع افزودند: وعده هایی درباره تماس صوتی با دو اسقف ربوده شده از سوی مشاور اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب که با ربایندگان و سازمان اطلاعات ترکیه در این باره گفت وگو می کند، داده شده است.
این روزنامه به نقل از یک منبع دینی بلندپایه که از لبنان دیدن کرد، ادامه داد: سرلشگر ابراهیم مدیرکل سازمان امنیت لبنان به وی اطمینان داده دو اسقف در امان هستند موضوعی که نشان می دهد طرف رباینده ناشناس نیست، وجود ندارد.
وی گفت: آزادی افسران ترکیه که در جریان یک ماموریت سری توسط نظام سوریه دستگیر شدند، شرط آزادی دو اسقف است، دمشق می کوشد خبر آزادی افسران ترک از زندان های سوریه را اعلام کند اما ترکیه با آن مخالف است و می خواهد مبادله غیرعلنی باشد امری که مانعی در مسیر پیشرفت روند مذاکرت است.     
مرجع دینی افزود: طرف رباینده که چچنی بود، خواست این دو اسقف را با دو فرمانده بزرگ چچنی مبادله کند اما دمشق وجود دو فرد در زندان های خود را تکذیب کرد، پس از مدتی داستانش را تغییر داد و گفت که آنها کشته شده اند، ولی ربایندگان این موضوع را باور نکرده و تاکید نمودند که دو اسقف در زندان های نظام سوریه هستند، پس از آن فرانسه وارد روند مذاکره شد و آزادی افسران فرانسوی دستگیر شده حین انجام ماموریت را خواستار شد.

بر اساس این گزارش؛ گفته می شود ترکیه این اسقف های مشهور سوری را ربوده تا آنها را با افسران خود معاوضه کند و از سوی دیگر در روند انتخاب اسقف اعظم کلیسای انطاکیه مداخله نموده و یکی از افراد نزدیک به دولت این کشور را در راس این کلیسا قرار دهد. ورود فرانسه که گفته می شود هشت نفر از افسران ارشدش توسط سازمان اطلاعات سوریه دستگیر شده اند، اندکی ماجرا را پیچیده تر کرده است کما اینکه همه بر این باورند که اسقف ها تحت نظارت سازمان امنیت ترکیه در جایی در خاک سوریه نگهداری می شوند و طرف رباینده نیز در ارتباط مستقیم با هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه است.
      
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها