ترکیه سازمان اطلاعات عربستان را اخراج کرد

ترکیه سازمان اطلاعات عربستان را اخراج کرد
جمعه 10 آبان 1392 - 20:05

در پی شدت گرفتن درگیری گروه های مسلح وابسته به عربستان سعودی و ترکیه با یکدیگر در سوریه!!، آنکارا تصمیم گرفت تمام مراکز و ساختمان هایی که عناصر سازمان اطلاعات عربستان در ترکیه مورد استفاده قرار می دهند را تعطیل کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به گفته منابع آگاه این اقدام ترکیه علاوه بر آن که درچارچوب رویارویی جاری با عربستان صورت می گیرد، اقدامی در جهت کاهش تنش با ایران و دولت سوریه نیز به شمار می رود، زیرا ترکیه به این نتیجه رسیده است که برنامه های سازمان اطلاعات عربستان در سوریه در دیگر کشورهای منطقه، همسو و موازی منافع ترکیه نیستند.

به گزارش روزنامه الاخبار چاپ لبنان، این منابع تاکید کردند که تنش میان عربستان و ترکیه، مدت زیادی است که آغاز شده است، به ویژه آن گاه که ریاض، دخالت در تصمیم گیری در خصوص مسائل مرتبط به گروه های مخالف سوری که از حمایت غرب و آمریکا برخوردارند را در دستور کار قرار داد. این کار سبب شد گروه ها و شخصیت های مخالف وابسته به ترکیه، به حاشیه رانده شوند و نفوذ خود را در میان گروه های مخالف دولت سوریه اعم از ائتلاف ملی و شورای ملی از دست بدهند.

اما مهم ترین موقعیتی که به تنش میان دو کشور منجر شد، وقایع مصر در روز 30 ژوئن بود. ترکیه، معتقد بود که عربستان در جهت منافع خود، از "کودتا" در مصر و مغرب عربی حمایت کرده است. علت این رویکرد ترکیه آن بود که "کودتا" در مصر، ضربه سهمگینی به سازمان اخوان المسلمین وارد کرده بود که هم پیمان ترکیه بودند.

منابع آگاه تاکید کردند که گفت وگوهای شدید اللحن و بی نتیجه ای میان وزیران خارجه عربستان و ترکیه صورت گرفت و احمد داود اوغلو، از آخرین دیدارش با سعود الفیصل، ناکام و ناراضی بیرون آمده بود.

به گفته این منابع، سعود الفیصل با درنظر گرفتن هرگونه نقشی برای ترکیه در مساله سوریه مخالفت و تاکید کرده بود حتی اگر براندازی دولت سوریه به واسطه تجاوز نظامی آمریکا به سوریه صورت گیرد، با هرگونه ایفای نقش ترکیه در سوریه مخالف خواهد بود. از آن گذشته عربستان با ایفای نقش ترکیه در حل بحران سیاسی مصر نیز مخالفت کرده بود.

تغییر رویکرد ترکیه در تعامل با عربستان، بر مناقشه های مقامات بلندپایه ترکیه، قطر و جنبش حماس و اخوان المسلمین پس از سقوط محمد مرسی نیز تاثیر منفی گذاشت. عربستان در این مجال، با همکاری اردن و امارات و از طریق ارتباط با اسرائیل، راهبردی جدید ایجاد کردند که به گفته منابع آگاه، حزب الله، سوریه، ایران، عراق از یک سو و ترکیه، قطر، حماس و اخوان المسلمین را به عنوان اهداف سیاست مقابله ای خود تعیین کرده است.

در این میان سازمان اطلاعات عربستان تلاش های گسترده ای را در ترکیه در دستور کار قرار داد تا با همکاری شخصیت هایی از لبنان، سوریه و دیگر کشورهای عربی؛ تشکیلات نظامی و غیرنظامی در مخالفت با دولت سوریه، مستقل از ترکیه و دیگر طرف ها ایجاد کند، تا جایی که عربستان حتی تلاش کرد از به ثمرنشستن قرارداد آزادی ربوده شدگان لبنانی در اعزاز جلوگیری کند، مساله ای که عملاً راه به جایی نبرد.

26

پربیننده ترین خبرها