فشارهای لیبی بر پناهندگان سوری و فلسطینی

فشارهای لیبی بر پناهندگان سوری و فلسطینی
پنج‌شنبه 16 آبان 1392 - 10:29

العالم - شبه نظامیان ارتش آزاد، با معرفی لیبی به عنوان مسوول غرق شدن پناهندگان سوری و فسطینی در سواحل ایتالیا و مالت تاکید کرد که پناهندگان سوری و فلسطینی در خاک لیبی در معرض ظلم و ستم و سرکوب قرار گرفته و تحت فشار بودند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، اداره مرکزی اطلاع رسانی رهبری مشترک ارتش آزاد و گروه های مسلح که مقر آن در پاریس است، نتایج اولیه تحقیق در خصوص غرق شدن قایق حامل پناهندگان سوری و فلسطینی را در مقابل سواحل ایتالیا و مالت منتشر کرد.

دراین گزارش آمده است: مقام های لیبی به وظایف، تعهدات قانونی، اخلاقی و انسانی خود در حمایت از پناهندگان و مراقبتهای لازم از آنان و رعایت قانون بین المللی موسوم به حمایت موقت در هنگام ورود گروههای انسانی  عمل نکردند و همه این مسایل نقض آشکار توافقنامه های بین المللی سال 1951 در خصوص حمایت از پناهندگان به شمار می آید، توافقنامه هایی که دولت میزبان را  ملزم به حمایت از پناهندگان می کند.

اقدام لیبی در محروم کردن شماری از فرزندان پناهندگان سوری از حق آموزش و ثبت نام در مدارس و مشروط کردن ثبت نام آنها به تهیه مدارک اصلی از سوریه، مستند سازی شده است در حالی که تهیه چنین مدارکی از سوی پناهندگان با توجه به شرایط فعلی کشورشان غیرممکن است.

در بخش دیگری ازاین گزارش آمده است تمام پناهندگان تاکید داشتند که فریب یک شبکه مافیایی قاچاق را خوردند و این شبکه آنها را در محلی گردآورد که فاقد کمترین احترام به حقوق پناهندگان در شهر زواره لیبی است و در مقابل از هر یک از آنان هزارو 300 دلار دریافت کردند.

گزارش تاکید می کند که قایق حامل پناهندگان غرق شده وهیچگونه اثری از دهها پناهنده سوری و فلسطینی مهاجر غیرقانونی برجای نمانده، مساله ای که منجر به پراکنده شدن خانواده ها بین مالت و ایتالیا و ازهم گسستن آنها شد و نیز بر اثر آن بسیاری از کودکان و بزرگسالان و نیز همه اعضای برخی خانواده ها جان خود را از دست دادند.

رهبری مشترک ارتش آزاد تصریح کرد که مقامهای ایتالیایی هیچ اطلاعاتی تا این لحظه درباره نجات یافتگان و یا مفقودان و یا آنهایی که جان باختند، ارائه نداده است و فقط تصاویر 66 نفر از پناهندگان زنده در اردوگاه هالفار در مالت را منتشر کرد و نیز تصاویری از 21 جسد که شامل کودکان وزنان بوده است، ارائه داد که برخی از پناهندگان تصاویر اجساد کودکان و خویشاوندان خود را شناسایی کردند و تا این لحظه لیستی کامل از کسانی که مقام های ایتالیا تصاویرشان را منتشر کردند، وجود ندارد.

رهبری مشترک ارتش آزاد خاطرنشان کرد کسی که به قایق حامل پناهندگان حمله کرده است، باند دیگری است که با آن باندی که اقدام به قاچاق پناهندگان کرده بود، اختلاف داشته است. و طرفی که اقدام به انتقال پناهندگان سوری و فلسطینی کرده و زندگی آنها را در معرض خطر قرار داده است، یک شبکه سازمان یافته مافیایی لیبی است که با هدف کسب درآمد غیرقانونی با جان انسانها تجارت می کند، اقدامی که مغایر با همه قوانین بین المللی است و باید متوقف شده و جنایتکاران به دلیل قتل دسته جمعی عمدی با هدف سرقت و حمله به پناهندگان تحویل عدالت شوند.

فهد المصری سخنگوی رسانه ای رهبری مشترک ارتش آزاد و گروه های مسلح گفت : باید امکانات لازم برای تهیه مواد غذایی پناهندگان فلسطینی و سوری و فرزندان آنها فراهم شود و نیز شیرخشک برای کودکان و نوزادان تامین گردد و این علاوه بر لزوم تهیه لباسهای زمستانی برای کودکان و خانواده های آنها و همه پناهندگانی است که تمام وسایل خود را در دریا از دست داده اند.

کشتی حامل پناهجویان سوری و فلسطینی پنجشنبه 18 مهر ماه از زواره در 60 کیلومتری تونس در خاک لیبی حرکت کرد و روز جمعه نزدیک سواحل مالت غرق شد. اکثرسرنشینان این کشتی سوری هایی بودند که از درگیری های داخلی در کشورشان گریخته و وارد لیبی شده بودند.بر اثر غرق شدن این کشتی حامل آوارگان حدود 30 نفر جان خود را از دست دادند.

پناه جویانی که جان سالم از این مهلکه به دربرده اند، گفته اند که قبل از غرق شدن هدف گلوله قرار گرفته اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها