جادوی عربستان در بحران سوریه

جادوی عربستان در بحران سوریه
پنج‌شنبه 16 آبان 1392 - 14:39

العالم - تحلیلگر سیاسی و روزنامه‌گار برجسته عرب با بررسی سیاست مداخله جویانه عربستان در قبال بحران سوریه خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که سحر و جادوی عربستان بسیار بیشتر از آنچه انتظار می رفت، فعال شده است.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم "عبدالباری عطوان" در یادداشت خود در روزنامه رای الیوم نوشت : پس از کمتر از دو روز از سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به ریاض و دیدار با پادشاه عربستان سعودی و دیگر مقام های این کشور، موضع ایالات متحده آمریکا نسبت به سوریه به طور کامل تغییر کرده و به روند پیشین خود بازگشته است.

عربستان سعودی خشم خود را از دولت آمریکا که می پندارد از پشت به آنها خنجر زده است، پنهان نمی کند. سعودی ها پس از مذاکرات آمریکا با دشمنشان ایران و لغو هجوم نظامی علیه سوریه و اتخاذ راهکار سیاسی برای حل و فصل بحران این کشور از این اقدام آمریکا ناخرسندند.

اوج خشم سعودی ها به حدی بود که وزیر امور خارجه آمریکا را تهدید کردند که بدون هماهنگی با این کشور معارضان سوری را مجهز به سلاح های مدرن جنگی کرده و با کاهش تولید نفت خود موجبات افزایش قیمت این ماده حیاتی را فراهم خواهند کرد.

در نتیجه این تهدید ها، واشنگتن با عقب نشینی از مواضع اخیر خود نسبت به سوریه و بازگشت به موضع قبلی، خواستار کناره گیری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از قدرت شد.

پس از اقدام بی سابقه رئیس جمهوری سوریه در همکاری کامل و سریع با بازرسان بین المللی و ارائه اطلاعات کافی و دقیق از ذخایر سلاح های شیمیایی، دولت آمریکا با کم اهمیت خواندن این اقدام، حکومت سوریه را متهم کرد که اطلاعات کاملی درباره ذخایر سلاح های شیمیایی خود اعلام نکرده بلکه برخی از این سلاح ها را پنهان کرده است.

اتهام های سیاسی آمریکا در شرایطی مطرح شد که همزمان سیگرید کاگ، رییس تیم مشترک سازمان ملل و سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه در کنفرانس مطبوعاتی، گزارش مثبت خود را از همکاری سوریه به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل ارائه کرد.

کاگ، در این گزارش با اشاره به پیشرفت تیم بازرسان بین المللی، به همکاری مطلوب مقامات سوریه با تیم اعزامی سازمان ملل و سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی نیز تاکید کرد.

"سامانتا پاور" نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز گفت که اجرای توافقنامه نابودی سلاح های شیمیایی در سوریه، موجب تغییری در موضع کشورش نسبت به کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه نخواهد شد. وی مدعی شد که اسد از سلاح های شیمیایی، موشک های اسکاد و ترور علیه مردم کشورش استفاده کرده و باید برود.

اظهارات نماینده آمریکا در پاسخ به سخنان عبدالله المعلمی سفیر عربستان در سازمان ملل متحد صورت گرفت که گفته بود: مساله سوریه منحصربه موضوع سلاح های شیمیایی نیست ما باید از همه جوانب به آن بنگریم. وی تاکید کرد که اسد باید به علت کشتار مردم سوریه، استفاده از سلاح های شیمیایی در منطقه غوطه شرقی، به عنوان یک جنایتکار جنگی در دادگاه جنایی بین المللی مجازات شود.
آنچه که ما و بسیاری دیگر در این باره می دانیم، این است که دولت باراک اوباما،رییس جمهور آمریکا، خواستار دخالت نظامی در منطقه نیست و هیچ طرحی هم برای به راه انداختن جنگ علیه ایران و تأسیسات هسته ای این کشور، در پاسخ به فشار اسرائیل ندارد. همچنین بی توجه به خواست برخی از کشورهای عربی، راه حل نظامی در سوریه را نیز از دستور کار خود خارج کرده است چون اولویت های استراتژی امریکا و منافع این کشور در جایی دیگر یعنی در مرتبه نخست، جنوب شرقی آسیا و دوم قاره آفریقا قرار دارد.
اتهامات مقامات کاخ سفید درباره تلاش دولت بشار اسد برای حفظ برخی از سلاح های شیمیایی و مخفی کردن آن، خاطره دروغپردازی های آمریکا را درباره صدام که ادعا می کرد سلاح های کشتار جمعی را در اتاق خوابش مخفی کرده درذهنها تداعی می کند. با این تفاوت اساسی که جورج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا به دنبال بهانه و توجیه اقدامش برای حمله نظامی به عراق بود.

اما اظهارات مسوولان کنونی واشنگتن درباره تسلیحات شیمیایی در سوریه با هدف تغذیه رسانه ها و فریب متحدان خود از جمله عربستان و دیگر حکام عرب و کاهش ترس و خشم آنها صورت می گیرد.

این تحلیلگر سیاسی و روزنامه‌گار برجسته عرب افزود: امیدواریم اتهامات آمریکا به سوریه (مخفی کردن بخشی از تسلیحات شیمیایی) صحت داشته باشد همچنان که درمورد عراق چنین آرزویی داشتیم. چون سلاح های بیولوژیکی و شیمیایی به عنوان یک عامل بازدارنده در مقابل زرادخانه های هسته ای و شیمیایی "اسرائیل" به شمار می آیند و به هر قیمتی که شده مخالف با انهدام و نابودی کامل این ذخایر در سوریه هستیم.

وی در ادامه مقاله خود نوشت: تحول نوینی که شاید همه معادلات را به هم بریزد و آن اینکه آمریکا به تنهایی قادر نخواهدبود به سوریه یورش ببرد. همانطور که پیشترعراق را مورد تاخت و تاز خود قرار داد. حکومت سوریه توانسته بیش از سه سال مقاومت کند.

عطوان افزود: اگر عربستان سعودی قصد دارد که به تنهایی یا با کمک برخی از متحدانش درخلیج (فارس) و دیگر گروههای مسلح، وارد جنگ با سوریه شود، باید بداند که پیامدهای این ماجراجویی به خارج از مرزهای سوریه کشیده خواهد شد و خطرات جدی سیاسی متوجه عربستان خواهد کرد و دیگر اینکه پادشاه عربستان باید این حقیقت را دریابد که سوریه تنها نیست و با عراق تفاوت دارد.

پربیننده ترین خبرها