سلفی‌های اردن در سوریه از کجا فرمان می‌گیرند

سلفی‌های اردن در سوریه از کجا فرمان می‌گیرند
پنج‌شنبه 16 آبان 1392 - 17:18

"عمر محمود عثمان" معروف به "ابو قتاده" پس از آنکه مقامات انگلیسی او را به کشورش بازگرداندند، جریان سلفی افراطی اردن و جنگجویان این گروه در سوریه را از داخل زندان امنیتی و دور افتاده ای در این کشور اداره می کند.

به گزارش روز پنج شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، ابوقتاده که در انگستان به اتهام دست داشتن در اقدامات تروریستی زندانی بود، حدود 4 ماه قبل به اردن تحویل داده شد تا طبق ادعای مقامات انگلیسی و اردنی به صورت عادلانه محاکمه شود.
وی اکنون در زندانی صحرایی در اردن به سر می برد و ظاهرا از این زندان به خوبی محافظت می شود.
روزنامه "الحیات" چاپ لندن با اشاره به دستیابی به یکی از نامه های ابوقتاده از داخل زندان تأکید کرد، در این نامه که به خط و امضای ابوقتاده است، سعد الحنیطی به عنوان سخنگوی جریان اردنی منصوب شده است.
وی در نامه اش اعلام کرده که فرش را از زیر پای رهبران جریان "سنتی" خواهد کشید.
به گفته سران سلفی، دستورات ابوقتاده لازم الاجراست.
وی همچنین با ارسال نامه، خواستار وحدت گروههای مسلح در سوریه و حل اختلافات میان آنان به ویژه میان دولت اسلامی عراق و شام و جبهه النصره شده است.
جنگجویان جریان سلفی افراطی اردن با عبور از کمین های ارتش اردن در مرز وارد درعا بزرگترین شهر جنوب سوریه می شوند.
به گفته محمد الشلبی معروف به ابوسیاف رهبر سلفیهای جنوب اردن، تعداد این افراد که به تازگی وارد سوریه شده اند، حدود هزار جنگجو است.
حسن ابوهینه از نزدیکان ابوقتاده و کارشناس امور سازمانهای سلفی، به الحیات گفت: ابوقتاده از زندان به طور مستقیم با جریان "جهادی" اردن و سازمانهای سلفی دیگر در سوریه در تماس بوده و حتی تاثیر زیادی بر سایر زندانیان گذاشته و به مرجعی برای آنان تبدیل شده است.
ابوهنیه هشدار داد: اگر دوره زندان ابوقتاده به طول انجامد، خشم القاعده در جهان را در پی خواهد داشت، زیرا آنها به عثمان وفادار بوده و حاضرند به اردن حمله کنند.
تیسیر ذیاب وکیل ابوقتاده به الحیات گفت: مقامهای امان از مدتها قبل با آزادسازی موکلش به قید ضمانت مخالفت می کنند لذا ادامه بازداشت وی مغایر با شروط توافق امان – لندن است که خواستار محاکمه سریع وی در دادگاه غیرنظامی پس از ورود به اردن است.

پربیننده ترین خبرها