کرسي عربستان در شوراي امنيت به اردن واگذار مي شود

کرسي عربستان در شوراي امنيت به اردن واگذار مي شود
جمعه 17 آبان 1392 - 12:55

العالم - یک منبع دیپلماتیک سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد که کرسی عربستان سعودی در شورای امنیت سازمان ملل متحد، در ماه ژانویه به اردن واگذار می شود

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که دیپلمات‌ها اعلام کردند که اردن قبلا مایل به پذیرش نمایندگی آسیا و اقیانوس آرام در شورای امنیت نبوده ولی عربستان سعودی مقامات اردنی را به پذیرش این پیشنهاد قانع کرده اند.

"زید الحسین" سفیر اردن در سازمان ملل پنجشنبه شب به امان بازگشته تا درباره نقش تازه کشورش در شورای امنیت سازمان ملل متحد با مقام های بلندپایه اردن رایزنی کند.

یک دیپلمات دیگر هم  در این زمینه گفت: اردن  برای پذیرش عضویت غیر‌دائم در شورای امنیت سازمان ملل متحد با فشارهای زیادی روبرو است.
این در حالی است که روز گذشته منابع کویتی از جایگزینی این کشور به جای عربستان در کرسی شورای امنیت سازمان ملل خبر داده بودند.
عربستان سعودی در اعتراض به انصراف آمریکا از حمله به سوریه و  ناکارآمدی شورای امنیت سازمان ملل متحد در اتخاذ تصمیمی برای یکسره کردن کار نظام سوریه از عضویت غیردائم در شورای امنیت سازمان متحد سرباز زد.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 17 اکتبر (25مهر) به عضویت عربستان سعودی در شورای امنیت رای داد اما ریاض کمتر از 24 ساعت پس از تصویب عضویت عربستان در شورای امنیت، با رد این کرسی، محافل سیاسی را شگفت زده کرد.
اوایل این هفته نیز اردن از پیشنهاد خود برای داشتن کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد صرفنظر و راه را برای ورود عربستان سعودی به این شورا هموار کرد.
"هیلل نوئر" مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر سازمان ملل متحد در خصوص این معامله گفت: باعث تاسف است که کرسی ها در بالاترین سازمان حقوق بشر جهان مانند کالا معامله می شود.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد که هفدهم اکتبر به اعطای کرسی به عربستان سعودی در این شورا رای داد، باید به طور رسمی اردن را به عنوان جایگزین عربستان تایید کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها