تلاش زنان عربستانی برای شکستن تابوی رانندگی

تلاش زنان عربستانی برای شکستن تابوی رانندگی
يکشنبه 19 آبان 1392 - 12:46

شماری از زنان عربستانی تصمیم گرفته اند پس از پایان فراخوان "26 اکتبر" برای رانندگی زنان، به رانندگی در خیابانها ادامه دهند. این تحول در حالی است که امام جمعه یک مسجد در جنوب شهر "دمام" (شرق) در اظهاراتی غیر منتظره خواستار همکاری با این زنان شده است.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، سایت عربستانی "شبکه القطیف" نوشت که هدف از این اقدام زنان عربستانی عادی کردن موضوع رانندگی زنان برای دولت و جامعه عربستان است تا این موضوع را به عنوان یک واقعیت بپذیرند و دستوری رسمی در این باره صادر نمایند. شماری از ناظران نیز این اقدام زنان عربستانی را تحسین و تأیید کرده اند.
"ام احمد" و "ساره السوید" دو زن عربستانی چهل و چند ساله هستند که در یکی از مناطق جنوب شهر "الدمام" زندگی می کنند. آنها از اواخر سال 2012 تاکنون همواره در مقابل دیدگان مردم این منطقه و از جمله امام جمعه این منطقه اقدام به رانندگی کرده اند. امام جماعت مذکور، در سخنرانی پس از نماز به آنها اشاره کرد.
این دو زن عربستانی، با استفاده از خودروی مشترکشان هر روز صبح فرزندانشان را به مدرسه رسانده و بعضی اوقات مجبور می شوند تا برای خرید به بازار رفته و سپس به منزل بازگردند و سپس فرزندانشان را از مدرسه به منزل بازگردانند.
ام احمد، اذعان می کند که در اولین روزهای رانندگی، برخی از عابران با دیدن وی دچار تعجب می شدند. اما کم کم این شگفتی از بین رفت و صحنه رانندگی آنها به امری عادی تبدیل شد.
وی اظهار می دارد که برای جلوگیری پیامدهای منفی استفاده از رانندگان غریبه و با توجه به خطرات این مسأله برای کودکان، و همچنین در راستای رفع نیازهایش در منطقه زندگی خود رانندگی می کنند.
ساره السوید نیز می گوید که همسر وی و ام احمد، حق آنها در زمینه رانندگی خودرو را درک می کنند. زیرا آنها هر روز پس از نماز صبح از منزل خارج می شوند. از این رو، باید یک نفر مسئولیت رساندن فرزندان به مدارس را انجام دهد.
این بانوی عربستانی خاطرنشان می کند که رانندگی زنان دیگر یک موضوع اجتماعی نیست. زیرا جامعه در پذیرش هر پدیده ای به صورت متفاوت برخورد می نماید.
وی افزود: امام جمعه مسجد این محله نیز در سخنرانی پس از نماز یکی از روزها با اشاره به رانندگی ما اشاره کرده و از نقش زن مسلمان در جامعه سخن گفت و به طور غیرمستقیم سرگذشت دو زن را تعریف کرد که "ترجیح دادند فرزندانشان را از خطرات در امان نگه دارند و در غیاب شوهرانشان با رعایت حجب و حیا برای رفع نیازهایشان از منزل بیرون بروند."
این زن عربستانی تأکید کرد: امام جماعت مسجد مذکور از مردم این منطقه درخواست کرده است تا با این دو زن همکاری کنند.
ساره السوید در پایان خاطرنشان می کند تا زمان قانع شدن مسئولان دولت به حق رانندگی زنان و صدور قانون در این باره به تلاششان ادامه خواهند داد. زیرا این امر نه یک موضوع برخاسته از رفاه زدگی، بلکه یک واقعیت اجتماعی است.

پربیننده ترین خبرها