در آستانه نشست پارلمان افغانستان صورت گرفت؛

مخالفت گسترده با توافقنامه امنیتی آمریکا و افغانستان

مخالفت گسترده با توافقنامه امنیتی آمریکا و افغانستان
دوشنبه 20 آبان 1392 - 19:36

کابل، العالم ـ شخصیتهای سیاسی و اجتماعی افغانستان درباره پیامدهای امضای توافقنامه امنیتی با امریکا و دادن مصونیت سیاسی و حقوقی به نظامیان خارجی هشدار دادند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار العالم در کابل، هزاران نفر از شخصیتهای افغان از مناطق مختلف این کشور امروز بنا به دعوت "جبهه ملی مخالفت با پایگاه های نظامی خارجی"، برای مشارکت در یک گردهمایی به منظور مخالفت با امضای توافقنامه امنیتی با امریکا وارد کابل شدند. این توافقنامه به ادامه حضور نظامی امریکای در افغانستان بعد از سال 2014 اشاره دارد.
برخی شخصیتهای شرکت کننده در این گردهمایی در گفتگو با خبرنگار العالم تاکید کردند که حضور نظامیان امریکایی در طول 12 سال گذشته به نفع افغانستان نبوده است و همه افغانها این مساله را به خوبی می دانند که آمریکایی ها خود در ترویج فساد و جنگ در کشور سهیم بودند.
این در حالی است که شخصیتهای دیگر با رویکردی دینی با ائتلاف با غرب و امریکا مخالفت کردند و امضای این توافقنامه را ناقض همه ارزشهایی دانستند که افغانها در طول تاریخ خود برای آنها مبارزه کردند.
در مجموع همه سخنرانان در این گردهمایی، تجاوزگری و قانون شکنی نیروهای بیگانه در افغانستان در طول دهه گذشته را محکوم کردند، اقداماتی که بر اثر آنها هزاران افغانی بیگناه قربانی شدند.
شرکت کنندگان همچنین بر مخالفت با اعطای مصونیت قضایی به نظامیان بیگانه تاکید کردند.
"محمد یونس ابراهیمی" یکی از رهبران جبهه ملی مخالفت با پایگاه های نظامی خارجی اظهار داشت: همگی در طول 10 سال گذشته شاهد اقدامات سربازان ناتو در افغانستان بودیم آنها زنان و کودکان را به قتل رساندند و جوانان را بدون محاکمه اعدام کردند و در جنگ به هیچ کسی رحم نکردند.
"حاجی فرید" یکی دیگر از رهبران این جبهه تصریح کرد که امضای توافقنامه امنیتی با واشنگتن آینده افغانستان را در معرض خطر قرار می دهد زیرا این توافقنامه به معنای ادامه جنگ در کشور است.
این گردهمایی چند روز قبل از نشست پارلمان افغانستان صورت گرفت. قرار است در این نشست توافقنامه امنیتی با امریکا و مساله اعطای مصونیت قضایی به سربازان امریکایی بررسی شود، توافقنامه ای که مردم افغانستان به شدت با آن مخالفند.
Ma.10:50.11

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها