تعجب غربی ها از جنون نتانیاهو!

تعجب غربی ها از جنون نتانیاهو!
سه شنبه 21 آبان 1392 - 16:41

العالم - روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در سر مقاله امروز خود همپیمانی نتانیاهو با عربستان سعودی، سنای آمریکا و دولت فرانسه را علیه گفتگوهای هسته ای ایران به باد انتقاد گرفت و نوشت: حملات جنون آمیز نتانیاهو از مذاکرات هسته ای ایران شدت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، انتقاد شدید روزنامه لیبرال نیوریورک تایمز از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در زمانی که تنش ها بین آمریکا و اسرائیل بر سر گفتگوهای هسته ای به شدت افزایش یافته، موج واکنش های نشریه های صهیونیستی را به همراه داشته است.

نیویورک تایمز در سرمقاله امروز خود نوشت "نتانیاهو به مخالفت جنون آمیز خود علیه ایران ادامه می دهد"؛ این جملات باعث شد که صهیونیست ها نیویورک تایمز را به حمله به "رهبر" اسرائیل متهم کنند.ین روزنامه با ابراز تاسف از اینکه مذاکرات ژنو به نتیجه ای که می توانست، نرسید، افزود: این ناکامی باعث شده تا نتانیاهو، سنای آمریکا و عربستان سعودی به حملات خرابکارانه خود علیه گفتگوهای هسته ای 1+5 با ایران ادامه دهند.

تنش های اسرائیل با آمریکا در سفر اخیر جان کری وزیر خارجه آمریکا به سرزمین های اشغالی هم بیش از پیش نمود پیدا کرد. جاییکه سخنان کری در باره مذاکرات سازش هم به کام صهیونیست ها خوش نیامد و حتی گفته می شود که نتانیاهو در پی احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ژنو در استقبال از کری با وی دست نداده است.

با این حال این روزنامه با اشاره به سفر یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می نویسد: ایران گام مفید را روز دوشنبه برداشت و به آژانس اجازه دسترسی به پاره ای از تاسیسات هسته ای را داد. آمریکا و متحدانش هم باید هوشیار باشند تا راه مذاکره مسدود نشود.

موفقیت دیپلماسی در ژنو به حدی تاثیرگذار بود که بسیاری بر این باورند اگرچه مذاکرات به نتیجه نرسید اما احتمال موفقیت زیاد و توافق انجام شدنی است.

اگرچه تلاش های فراوان فرانسه به نمایندگی از عربستان برای ناکام گذاشتن نشست هسته ای ژنو با هجمه تبلیغاتی رسانه ای صهیونیست ها همراه شد، اما بیشتر رسانه های غربی و اروپایی همچون «زود دویچه سایتونگ» آلمان واکنش خشمگیانه صهیونیست ها را نگرانی از انزوای بیشتر اسرائیل در جامعه جهانی می دانند.

از زمان سخنرانی تاثیر گذار دکتر روحانی رئیس جمهوری کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل و مصاحبه های مطبوعاتی دکتر ظریف وزیر خارجه ایران در حاشیه مذاکرات هسته ای، حملات صهیونیست ها بیشتر با ناکامی همراه شده است.

گویا خود صهیونیست ها نیز به این ناکامی پی برده  و در صدد تغییر رویه هستند. آویگدور لیبرمن وزیر خارجه پیشین صهیونیست ها که پس از رسوایی فساد مالی از سمت خود کناره گیری کرده بود و اخیرا با تبرئه شدن در دادگاه بار دیگر به وزارت خانه بازگشته است، تلاش می کند تا این تنش ها را کاهش دهد.

وی امروز در سخنانی علنی حمله غیر منتظرانه ای به بنیامین نتانیاهو و انتقادات وی علیه واشنگتن کرد و گفت: اسرائیل به آمریکا نیاز دارد و ما باید اهمیت روابط با واشنگتن را درک کنیم. وی خواستار توقف انتقادات علنی از سیاست های جدید آمریکا شد.

سخنان روز گذشته جان کری وزیر خارجه آمریکا که تلحویا ایران را عامل ناکامی مذاکرات ژنو دانسته و گفته بود که تهران پیشنهاد گروه 1+5 را رد کرده است، را نیز می توان دلداری دادن آمریکا به نگرانی های صهیویست ها دانست.

اظهار نظری که واکنش وزارت خارجه روسیه را به همراه داشت و این وزارت خانه سخنان کری را بی اساس، دور از واقعیت و تحریف دانست.

در حالی که واکنش های رسانه ای به نشست ژنو همچنان ادامه دارد، باید منتظر دیدار آینده دو طرف ماند و دید که مثلث عربستان، فرانسه و اسرائیل به همراه حامیانشان در سنای آمریکا در برابر دیپلماسی جدید هسته ای ایران چه می کنند؟ پرسشی که شاید به زودی نتیجه ان مشخص شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها