بارزانی با طرح اداره موقت کردستان سوریه مخالف است

بارزانی با طرح اداره موقت کردستان سوریه مخالف است
جمعه 24 آبان 1392 - 10:35

العالم - به دنبال اقدام سه شنبه گذشته (21 آبان ماه،12نوامبر) رییس حزب اتحاد دموکراتیک سوریه، در خصوص اعلام تشکیل "حاکمیت مدنی" توسط برخی گروههای کُرد سوریه، مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق مخالفت خود را با چنین اقدامی اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رییس اقلیم کردستان عراق روز پنجشنبه، تعامل با اقدام حزب اتحاد دموکراتیک سوریه در اعلام تشکیل حاکمیت مدنی (اداره موقت) به طور انفرادی و حذف دیگر طرفهای کُرد را رد کرد.

بارزانی در پیامی که نسخه ای از آن را "سومریه نیوز" انتشار داد، گفت: از همان ابتدا تمام تلاش و کوشش و تمام امکانات سیاسی و دیپلماتیک منطقه کردستان عراق را برای کمک به برادران مان به منظور استفاده از فرصت مهیا شده برای ملت کرد بکار گرفتیم. و در تاریخ بیست و هشتم نوامبر 2011  شخصا با مشارکت در نخستین نشست طرفهای کرد در سوریه، آمادگی خود را برای کمک به برادرانمان به شرط اینکه متحد و یکپارچه باشند، اعلام کردیم و اینکه از هر تصمیمی که در قبال نظام و یا مخالفان اتحاذ می کنند، حمایت می کنیم.

وی افزود: ما در قبال آینده غرب کردستان و از دست رفتن فرصت مهم برای کردها نگران هستیم. نظام سوریه در مقابل حمایتی که غرب کردستان از آن می کند، هیچ حقی از حقوق آنها را به رسمیت نمی شناسد و مخالفان نیز کردها راهم پیمان نظام می دانند و این امر مشکلات جدی برای ملت ما در غرب ایجاد می کند.

بارزانی خاطرنشان کرد: از همان ابتدا قرار بود که کردها در هیچ جنگ و یا درگیری در سوریه دخالت نکنند مگر در حالت دفاع از خود. اما حزب اتحاد دموکراتیک ملت ما را درگیر جنگی کرد که هیچ نفعی برای آنها ندارد بلکه موجب آواره شدن دهها هزار نفر از شهروندان غرب کردستان شد.

بارزانی توضیح داد که حزب اتحاد دموکراتیک سوریه اداره مناطق غرب کردستان را به شکل انفرادی اعلام و دیگر احزاب کرد را حذف کرد، اما موضع ما همچنان ثابت است ما از تصمیماتی که تمام طرفها به طور یکپارچه اتخاذ می کنند، حمایت می کنیم نه با تصمیمات فردی.

رییس اقلیم کردستان عراق افزود : به تمام طرفهای کرد توصیه می کنیم که وحدت خود را حفظ کنند و به اصول توافقنامه اربیل بازگردند. ما اطمینان داریم که این توافقنامه درست ترین راه به سمت تقویت موقعیت کردها در سوریه است که با تمام توان خود از آن حمایت می کنیم.

هیات عالی کردها، اصلی ترین نهاد سیاسی است که نماینده کردهای سوریه به شمار می آید و متشکل از دو شورای ملی کرد و شورای غرب کردستان و نیز هماهنگی های جوانان مخالف نظام سوریه است. این هیات در ماه ژوئیه 2012 توافقنامه اربیل را امضا کرد و هدف از آن تلاش برای دستیابی به یک موضع سیاسی واحد برای کردها در سوریه بوده است.

بنابر این گزارش، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه که نزدیک به حزب کارگران کردستان است روز سه شنبه 12 نوامبر2013 اداره موقت امور مناطق کرد سوریه با مشارکت تشکل های عربی، مسیحی و چچنی را اعلام و تاکید کرد که این اداره الگویی برای دموکراسی در سوریه خواهد بود.

"صالح مسلم" رییس حزب اتحاد دموکراتیک سوریه، به دنبال واکنش های صورت گرفته تأکید کرد که تشکیل "اداره محلی" توسط گروههای کُرد سوریه به منزله تشکیل "حاکمیت خودمختار" نیست، بلکه اولین گام در مسیر تشکیل "حاکمیت مدنی" به شمار می آید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها