برهنه کردن و شکنجه افراد در مراکز بازپروری عربستان

برهنه کردن و شکنجه افراد در مراکز بازپروری عربستان
شنبه 25 آبان 1392 - 16:00

انتشار فیلمی از داخل یکی از مراکز بازپروری در عربستان سعود، رسوایی جدیدی را برای مسئولان این کشور به بار آورده است.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این فیلم بیانگر بدرفتاری و شکنجه روحی و جسمی افرادی است که در یکی از مراکز بازپروری در منطقه "الدواسر" نگهداری می شوند.
سایتهای عربستانی با انتشار تصاویری از این مرکز، تأکید کرده‌اند که مساله عجیب این است که تصاویر بدرفتاری‌ها و شکنجه‌هایی که از این مرکز بازپروری منتشر شده، یادآور جرایم نظامیان اشغالگر آمریکایی در زندان ابوغریب عراق، بازداشتگاه گوانتانامو و زندان‌های مخفی آمریکا است.
در این مرکز شماری از معلولان نگهداری می شوند.
تصاویر منتشر شده از این مرکز نشان می دهد که این معلولان همگی برهنه هستند و همه آنها را به صورت جمعی به چند تخت بسته اند؛ تعدادی نیز روی موزاییک نشسته اند و غذا می خورد و تعدادی هم به صورت گروهی در حمام خود را می شویند، و تعدادی هم برهنه کنار هم نشسته اند.
" الدواسر" یکی از شهرهای استان ریاض در مرکزعربستان است .
مسئولان عربستانی اعلام می کنند که تحقیقاتی را از مدتی پیش درباره این موضوع جنجالی و برخورد مسئولان مرکز بازپروری وادی الدواسر آغاز کرده اند؛ ولی خویشاوندان افراد ساکن در این مرکز همچنان منتظر نتایج تحقیقات مربوط به برخورد غیرانسانی با فرزندان خود هستند.
روزنامه عربستانی "عکاظ" به نقل از برادر یکی از افراد ساکن مرکز بازپروری الدواسر گزارش داد: در این فیلم برادرم را دیدم که با دو نفر دیگر در حمام شسشتو می کردند، در حالی که همگی برهنه بودند .. از دیدن این تصویر بسیار شوکه شدم.
به گفته فعالان عربستانی، پخش این فیلم بار دیگر وضعیت وخیم حقوق بشر در عربستان را بر سر زبان ها انداخت .. سازمانها و نهادهای مدافع حقوق بشر بارها نظام عربستان را به بازداشت فعالان سیاسی و اجتماعی، نقض حقوق زنان، نقض حق آزادی بیان و نقض حقوق کارگران خارجی متهم می کنند.
بسیاری از این سازمان‌ها از نظام عربستان به علت برخورد غیرانسانی و غیرقانونی با زندانیان از جمله زنان انتقاد کرده اند و تظاهرات متعددی نیز در مناطق القصیم، ریاض و القطیف عربستان در اعتراض به بازداشت طولانی افراد بدون محاکمه آنها و نقض حقوق آنان برگزار شده است، ولی واکنش مسئولان عربستانی فقط برخورد سرکوبگرانه با معترضان بوده است.

پربیننده ترین خبرها