شهرک صنعتی اسرائیل و اردن از اصرار تا انکار!

شهرک صنعتی اسرائیل و اردن از اصرار تا انکار!
دوشنبه 27 آبان 1392 - 21:17

العالم - منابع خبری این بار به فاش کردن بخش دیگری از اسرار روابط اسرائیل با کشورهای عربی دست زدند که تل اویو و امان در دو سوی ماجرای آن قرار گرفته و ندای تکذیب و تایید آن از دو طرف فضای ارتباطات مجازی را پر کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در یک سوی ماجرا، این خبر منتشر شد که شهروندان عرب به زودی شاهد توزیع کالاهای اسرائیلی در کشورهای خود با عنوان "ساخت اردن" خواهند بود و در طرف دیگرامان هرگونه طرح مشترک با تل آویو در این زمینه را به شدت تکذیب کرده است. 

اصل موضوع را برای نخستین بار رسانه های رژیم صهیونیستی منتشر کرده و فاش کردند که اسرائیل و اردن برای تشکیل یک شهرک صنعتی در مرزهای خود طرح مشترکی دنبال می کنند که آن را سیلوان شالوم وزیر تعاون رژیم صهیونیستی تدوین کرده و هفته آینده برای تصویب در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بر اساس این طرح، شهرک صنعتی مزبور توسط طرف اسرائیلی و در منطقه "کبیوتس تسفی" در مرزهای اردن ساخته می شود و یک پل دو طرف را به یکدیگر مرتبط می سازد.

تاسیسات صنعتی که توسط شرکت های اسرائیلی و اردنی اداره می شود نیز در خاک اردن ساخته خواهد شد و گنجایش 2 هزار کارگر اردنی را خواهد داشت. ساختمان های اداری، مراکز خدمات، لجستیکی و بازرگانی نیز در خاک اراضی اشغالی ساخته خواهد شد.

بر اساس این طرح مساحت شهرک صنعتی حدودا 104 هکتار پیش بینی شده که 78 هکتار از آن در خاک اردن و 26 هکتار از آن در خاک اراضی اشغالی ساخته خواهد شد و هزینه تقریبی اجرای طرح 180 میلیون شیکل (حدود 50 میلیون دلار) برآورد شده است.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحرانوت در این ارتباط نوشت: مزایای این طرح برای اردن ایجاد فرصت های شغلی جدید است، اما برای اسرائیل مزایای متعددی دارد ازجمله این که دستمزد کارگران اردنی حدود 500 دلار در ماه و متناسب با سطح درآمد در اردن است؛ اما برای شرکت های اسرائیلی دستمزد بسیار ارزانی به شمار می آید و باعث می شود سود سرشاری عاید طرف اسرائیلی شود. علاوه برآن لازم نیست از کارگران ارزان قیمت چینی استفاده شود.

مزیت دیگر این طرح نزدیک بودن کارگاهها و شرکت ها به سرزمین های اشغالی است؛ اما مهم تر از همه این ها درج عنوان "ساخت اردن" بر روی تولیدات است که به این وسیله شرکت های اسرائیلی می توانند کالاهای خود را بدون نگرانی از تحریم در کشورهای عربی به فروش برسانند و سود بیشتری کسب کنند.

یدیعوت آحرانوت خاطرنشان کرد: این طرح یک تحول تاریخی در روابط بین اسرائیل و اردن است که با مشارکت وزارت اقتصاد، خارجه، دفاع، ارتباطات، محیط زیست، امور مالیاتی و نیز پلیس اسرائیل اجرا خواهد شد.

این روزنامه به نقل از سیلوان شالون نوشت: این طرح باعث تحکیم روابط اسرائیل و اردن و افزایش رشد اقتصادی منطقه از طریق ایجاد کارگاه های جدید خواهد شد و ما طرح هایی از این قبیل را پیگیری خواهیم کرد.

اما هنگامی که ماجرا به مقام های اردنی رسید، سایت الیوم السابع به نقل از مها الخطیب رئیس مناطق آزاد اردن هر گونه طرح مشترک با رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد.

مها الخطیب می گوید : آنچه در رسانه های اسرائیلی درباره ایجاد منطقه صنعتی مشترک میان اسرائیل و اردن مطرح شده است بی اساس است و اداره مناطق آزاد اردن هرگز به دنبال ایجاد چنین طرحی نیست.
 

پربیننده ترین خبرها