اختلاف سلفی ها در صحنه درگیری های سوریه

اختلاف سلفی ها در صحنه درگیری های سوریه
سه شنبه 28 آبان 1392 - 23:21

العالم - یک پایگاه خبری با انتشار مقاله ای به برخی اختلاف نظرها در جبهه تروریست ها در سوریه پرداخته و آن را به نبرد بر سر تحولات و اوضاع بین سلفی های صاحب تفکر عرب- افغان و سلفی های عربی توصیف کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، " رای الیوم " نوشت : هراندازه که خواننده بیشتر وارد جزئیات شود ، بیشتر از اصل اختلاف موجود میان جریان های مختلف سلفی در سوریه فاصله می گیرد، دراین حال به نظر می رسد که مساله درخصوص نبرداحتمالی و قطعی میان تسلیم شدن دربرابر "ادبیات افغان " و بین حرکت به سمت " تعریب" در عملکرد و نحوه بیان و تعامل با تحولات اوضاع به ویژه درسوریه است که این کشمکش ها درآن تجلی پیدا می کند.

درحالیکه ایمن الظواهری سرکرده اصلی تشکیلات القاعده غرق صحبت درباره متحد کردن " عناصر جهادی " در سوریه شده است ، منابع مسئول در جریان سلفی – جهادی اردن ، خشم خود را از این مساله اعلام نموده و تاکید کردند که الظواهری از میدان های نبردی که " جنگ " شروط خود را بر آن تحمیل کرده است ، دور است ، به ویژه بعد از حوادثی که اخیرا میان جبهه النصره و داعش در سوریه روی داد.

گرایش جدایی طلبانه که جریان سلفی در سوریه از آن برخوردار است ، بر جریان سلفی اردن نیز تاثیر گذاشته و این مساله منجر به صدور بیانیه از طرف سلفی ها شده که صادرکنندگان آن ، دراین بیانیه اظهارات دو نفر از سرکردگانشان را محکوم کرده اند.

سلفی هایی که به " شاخه ابومصعب " موسوم هستند ، اظهارات دو نفر از رهبران جریان سلفی اردن به نام های ابوقتاده و ابومحمد المقدسی را درخصوص  حمایت از استقلال جبهه النصره از گروه داعش در شمال سوریه ، محکوم کردند.

به نظر می رسد که گروه “شاخه أبو مصعب” با أبو محمد الطحاوي رئیس گروه سلفی اردن هنگامی که وی با المقدسی و ابوقتاده قدم در مسیر شروع برنامه سیاسی این جریان گذاشتند ، دچار اختلاف شدند.

متعصبان سلفی مخالفت خودرابااین مساله اعلام کردند و درنتیجه این افراد به ریاست یکی از سرکردگان خود در شهر اربد شمال اردن ، جناح مذکور را تشکیل دادند.

سرکردگان سلفی اردن پیشتر ، نارضایتی خود را از اقدامات گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام معروف به داعش در شمال شامل " سربریدن " در مقابل دوربین ها اعلام کردند و گفتند که این شیوه ، به نفع اسلام نیست.

آن ها همچنین حمایت خود را از استقلال جبهه النصره در جنوب سوریه ولو در عملکرد و نوع تعامل اعلام کردند و گفتند که از رویکرد آنان پیروی نمی کنند و شیخ المقدسی پیامی را دراین خصوص صادر کرد.

اردنی ها ، بخش عمده ای از جبهه انصره را که شامل حدود 700 نفر از جهادی های اردنی است ، تشکیل می دهند که 40 نفر آنان از سرکردگان ارشد در جبهه النصره هستند.

در حالی که “رأي اليوم” به نقل از منابع نزدیک به این دو گروه سوری اعلام کرد که برخی از اردنی های جبهه النصره، درصدد اعلام جدایی از این جبهه و پیوستن به داعش برآمدند ، مسئولان جریان سلفی در اردن با صدور بیانیه ای در تلاشند تا با اعلام اقدامات بد و نادرست داعشی ها در مقابل دوربین ها یا از طریق اعلام اختلافات در چارچوب اولویت و شرایط محیطی و نبرد ، دیگران را از پیوستن به داعش منصرف کنند.

علیرغم اینکه صحبت از جبهه النصره به عنوان یکی از شاخه های داعش در جنوب ، تاحدودی صحت دارد، اما نزدیکان به“أبو محمد الجولاني” رئیس جبهه النصره به”رأي اليوم” اعلام کرده اند که وی تمایل به استقلال این جبهه از ابوبکر البغدادی معلم اولش و سرکرده داعش دارد.

طبق اظهارات نزدیکان جولانی در گفتگو با "رای الیوم" مبنی براینکه وی تمایل به رهایی از وابستگی به شمال سوریه دارد، به نظر می رسد که عیلرغم کمک های الجولانی به البغدادي از دو سال پیش در زمینه های مالی ، تجهیزات و نیرو ، وی از اندیشه استقلال از جبهه وی و تعامل با مسائل محلی در درعا مطابق با واقعیت های موجود دراین منطقه ، منصرف نشده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها