بیانیه عفو بین الملل علیه آمریکا همزمان با نشست لویه جرگه

بیانیه عفو بین الملل علیه آمریکا همزمان با نشست لویه جرگه
پنج‌شنبه 30 آبان 1392 - 09:25

العالم- سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای، از اعضای لویه جرگه خواست از آمریکا بخواهند در باره جنایت جنگی نظامیان خود در افغانستان به صورت شفاف پاسخ دهد .

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این درخواست عفو بین الملل همزمان با نشست لویه جرگه برای بررسی پیمان امنیتی کابل- واشنگتن صورت گرفت که قرار است امروز در پایتخت افغانستان برگزار شود.

سازمان عفو بین الملل افزود: پاسخگو نبودن آمریکا درباره عملیات نظامیان این کشور در افغانستان، سبب شده است تا صدها غیرنظامی افغان جان خود را از دست دهند.

براساس این گزارش، نتایج تحقیقاتی که آمریکاییها تاکنون درباره جنایات  نظامیان خود انجام داده اند در اختیار مردم افغانستان قرار نگرفته است.

این سازمان پیشنهاد کرده است همه حوادثی که توسط نظامیان آمریکایی رخ می دهد باید به صورت شفاف و عادلانه بررسی شود .

سازمان عفو بین الملل همچنین خواستار توجه شرکت کنندگان لویه جرگه به حفظ جان غیرنظامیان افغان شده است .

بنابر این گزارش، همزمان با آغاز بکار لویه جرگه برای بررسی پیمان امنیتی کابل- واشنگتن، تدابیر شدید امنیتی در شهرکابل بویژه خیابانهای مرکزی این شهر به اجرا درآمده است.

صدها نیروی امنیتی افغان ازجمله پلیس و ارتش ملی در شهرکابل مستقر شده اند و درمناطق مختلف این شهر  ایست های بازرسی ایجاد کرده اند.

راههای منتهی به محل برگزاری لویه جرگه بسته شده است و به هیچ کس اجازه رفت و آمد داده نمی شود.

قراراست در نشست لویه جرگه امروز  بیش از 12  هزار 500 نفر شرکت کنند و پیش نویس پیمان امنیتی کابل- واشنگتن را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی در افغانستان و  بازرسی خانه های مردم توسط نظامیان آمریکایی از مهمترین بحث هایی است که در لویه جرگه بررسی خواهد شد.

این نشست درحالی برگزار می شود که نهادها و تشکل های سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و علمای افغانستان در چند روز اخیر با امضای پیمان امنیتی کابل- واشنگتن به شدت مخالفت کرده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها