رقابت شدید عربستان و قطر بر سر مصر

رقابت شدید عربستان و قطر بر سر مصر
پنج‌شنبه 30 آبان 1392 - 11:31

العالم - منابع آگاه در کویت اعلام کردند: اختلاف عربستان و قطر درباره قضیه مصر انسجام شورای همکاری خلیج فارس را تهدید می کند .

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این منابع خاطرنشان کردند: کویت که به تازگی میزبان سومین نشست سران عربی و آفریقایی بود، در صدد میانجیگری برای رفع اختلافات عربستان و قطر است.

منابع آگاه کویتی با ابراز نگرانی درباره تأثیر سوء اختلاف های ریاض و دوحه بر انسجام شورای همکاری خلیج فارس اعلام کردند: دیدگاه امارات در خصوص قضیه مصر به عربستان و دیدگاه عمان نیز به قطر نزدیک تر است.

شورای همکاری خلیج فارس با قضایای متعددی مانند اوضاع سوریه و مصر و نزدیکی روابط آمریکا و ایران و ترکیه – ایران مواجه است در حالی که روابط ترکیه ، عربستان و امارات کمرنگ شده است و امارات سرمایه 12 میلیون دلاری خود را از ترکیه بیرون کشید.

روابط عربستان و قطر درپی حمایت علنی سعودی ها از اقدام ارتش مصر به عزل محمد مرسی، رییس جمهوری سابق این کشور، تیره تر شد. غرب ، مصر را تهدید به قطع کمک های مالی اش کرده است و عربستان وعده داده که جبران کمک های غرب را بکند و بخش عظیمی از کمک 12 میلیارد دلاری را که چند کشور حاشیه خلیج فارس متعهد به اعطای آن به مصر شده اند ، تأمین کند .

به گزارش القدس العربی، کارشناسان سیاسی با اشاره به اینکه دخالت های عربستان مشکلاتی را برای این کشور به همراه خواهد داشت و نزاع قدرت بین ریاض و رقبایش از جمله دوحه و آنکارا را تشدید می کند، می گویند : این شرایط احتمالاً به روابط ریاض و واشنگتن ضربه می زند که باید گفت این پیش بینی درپی نزدیکی روابط آمریکا و ایران اتفاق افتاده است. 

زمامداران عربستان نگرانی خود از قدرت یافتن اخوان المسلمین در سوریه یا مصر را پنهان نکرده و تلاش می کنند تا اخوان المسلمین در هیچیک از کشورهای عربی به قدرت نرسد و همچنان به این تلاش خود ادامه می دهند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها