کمک 500 میلیون دلاری قطر به تونس در موعد مشکوک

کمک 500 میلیون دلاری قطر به تونس در موعد مشکوک
شنبه 2 آذر 1392 - 18:41

یک مقام بلندپایه بانک مرکزی تونس گفت: قطر 500 میلیون دلار ودیعه در بانک مرکزی برای حمایت از ذخایر ارزی تونس اختصاص داده است.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه  العالم، این مقام تونسی اظهار داشت: بانک ملی قطر که بانکی نیمه دولتی است، این مبلغ ودیعه را به تونس اختصاص داده است.
قطر قبلا نیز پس از پیروزی اخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس مصر بعد از سرنگونی رژیم مبارک، ودیعه هایی مشابهی را به حکومت مصر در زمان ریاست جمهوری محمد مرسی اختصاص داد، اما اختلافات بین این کشور با حکومت جدید مصر، قطر را به عقب نشینی از تعهدات مالی خود در قبال آن وادار کرد.
سایت "میدل ایست آنلاین" نوشت: به نظر نمی رسد قطر از قرار دادن ودیعه در بانک مرکزی تونس اهداف و مقاصد حسنه ای داشته باشد زیرا شرط تداوم این ودیعه آن است که حزب حاکم النهضه تونس همچنان در راس قدرت باقی بماند و نیز شرایط سپرده با وام تفاوت دارد زیرا قطر هر لحظه اراده کند می تواند این سپرده را مطالبه کند، اما وام طبق معمول زمان طولانی دارد.
کارشناسان اقتصادی عقیده دارند که دوحه هر دولتی را که پس از جنبش النهضه روی کار بیاید و چندان با قطر هماهنگ نباشد، تحت فشار و شرایط دشوار قرار خواهد داد.
قطر در حالی این سپرده را به تونس اختصاص  داده است که اقتصاد این کشور درگیر بحرانی سخت شده که قدرت خرید طبقه متوسط و فقیر جامعه تونس را کاهش داده است.
تحلیل گران اقتصادی می گویند این بخشش قطر در شرایط کنونی، بیانگر آن است که فعالیت انتخاباتی جنبش النهضه تونس آغاز شده و قطر کاندایدای خود را در تونس انتخاب کرده است.
به عقیده تحلیلگران این کمک قطر در واقع برای حمایت از حزب حاکم النهضه است نه برای حمایت از تونس که در  بحران اقتصادی شدید غرق شده است.

آخرين موعد براي انتخاب نخست وزير تونس دوم نوامبر تعيين شده بود که شرکت کنندگان درگفتگوهاي ملي نتوانستند در اين زمينه با يکديگر به توافق برسند .
از حدود بيست روز پيش گفتگوهاي ملي با هدف اجرايي کردن نقشه راه جهت خروج از بحران سياسي حاکم بر تونس آغاز شد ولي اين مذاکرات از چهارم نوامبر به علت عدم توافق بر سر نامزد پست نخست وزير متوقف شد.
به موجب نقشه راهي که براي پايان دادن به بحران سياسي تونس تهيه شده است ، همه طرف ها بايد درخصوص ادامه روند دموکراتيک و فراهم کردن زمينه برگزاري انتخابات سراسري تحت نظارت دولت کارآمد مستقل به توافق برسند.
احزاب معارض و فعالان مدنی تونس نگاهی تردید آمیز و مشکوک به نقش قطر در تونس دارند و ازسوی دیگر تحرکات و اعتراضات در تونس همواره با شعارهای ضد قطر همراه است.

 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها