اختلافات قطر و عربستان بالا گرفت

اختلافات قطر و عربستان بالا گرفت
دوشنبه 4 آذر 1392 - 12:51

به گفته منابع آگاه ناراحتی عربستان از سیاست های قطر باعث شده تا ریاض خواستار صدور بیانیه ای در شورای همکاری خلیج فارس برای محکومیت قطر شود.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، قطر 350 میلیون دلار به دولت یمن کمک کرد تا غرامت نظامیان و شهروندان جنوب این کشور را که از کار اخراج شده اند، پرداخت کند.

"جمال بن عمر" فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن در واکنش به پرداخت غرامت به اخراجی های جنوب گفت: مردمان جنوب در سایه رژیم سابق در حاشیه قرار گرفتند، با تبعیض مواجه شدند و ثروت های آن غارت شد. جنوبی ها وعده های بیهوده بسیاری گرفتند، اما برای اولین بار شاهد اقدام جدی برای جبران خسارت آنها هستیم.

پس از اعلام جدایی جنوب و شمال یمن در سال 1990 ، شمالی ها قدرت را در دست گرفتند و هزاران تن از ساکنان جنوب را اخراج کردند.

پس از انقلاب یمن، 3 صندوق در این کشور تاسیس شده است. یک صندوق برای پرداخت غرامت به ساکنان جنوب، یک صندوق برای کمک به زخمی ها و خانواده های کشته شدگان اعتراضات علیه رژیم سرنگون شده علی عبدالله صالح و نیز درگیری ها میان شمالی ها و جنوبی ها و سومی برای پرداخت غرامت به قربانیان خشونت های سیاسی در این کشور به صورت کلی.

کنگره گفتگوی ملی یمن ایجاد این 3 صندوق را تایید کرده است، اما به جز کمک قطر به صندوق پرداخت غرامت به ساکنان اخراجی جنوب، 2 صندوق دیگر کمک های قابل توجهی دریافت نکرده اند.

پرداخت قطر به دولت یمن با واکنش عربستان مواجه شده است و آل سعود از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواسته است رفتارهای قطر را در مصر و یمن محکوم کنند، به همین منظور شنبه شب نشست سه جانبه بین عربستان، کویت و قطر در ریاض برگزار شده است.

منابع آگاه می گویند: هفته گذشته سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سفرهایی داشت و از آنها درخواست کرده با صدور بیانیه ای در شورای همکاری برای محکومیت سیاست های قطر موافقت کنند.

به نظر می رسد نقش عربستان در یمن از زمان سفر "عبد ربه منصور هادی" رئیس جمهور یمن به دوحه در اواخر ماه ژوئیه کاهش یافته است و قطر نقش سیاسی موثری در این کشور از زمان جنگ 1994 بین علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن و علی سالم البیض دبیرکل سابق حزب سوسیالیست حاکم ایفا می کند.

این نقش در زمان جنگ دولت یمن با حوثی ها که مقدمه مناسبی برای قطر به منظور بازگشت به یمن بود، ازسرگرفته شد. در سالهای 2007 و 2008 قطر بازیگر نخست در مهم ترین پرونده های یمن بود و توانست حوثی ها را از طریق طرح خود برای متوقف کردن جنگ با دولت، به طرف خود بکشاند. 

بعد از آغاز انقلاب ها در کشورهای عربی در سال 2011 قطر فرصت طلایی برای دخالت در همه عرصه های مادی، رسانه و سیاسی برای حمایت از مخالفان یمنی که اساسا از اخوان المسلمین تشکیل شده اند، پیدا کرد.

ناظران مسائل سیاسی در منطقه معتقدند دوحه بعد از آشکار شدن اختلافاتش با ریاض در سیاست های منطقه ای، برای حفظ هم پیمانی خود با اخوان المسلمین در یمن تلاش خواهد کرد. ولی حال که اخوان المسلمین در مصر از حکومت کنار گذاشته شدند و موضع عربستان خشم اخوان یمن را از ریاض برانگیخته، و ارتباط آنها را با دوحه تقویت کرده است.

کارشناسان معتقدند قطر برای به دست آوردن جای پایی بزرگتر در یمن وارد نبردهای سختی شده است که گاهی مسلحانه و گاهی سیاسی و از طریق نمایندگان محلی صورت می گیرد.

پربیننده ترین خبرها