روزنامه لبنانی تحلیل کرد:

گفت و گوی تهران - ریاض راه حل بحران های منطقه

گفت و گوی تهران - ریاض راه حل بحران های منطقه
سه شنبه 5 آذر 1392 - 14:54

یک نویسنده لبنانی به نقل از یک منبع سیاسی در آن کشور، مذاکره مستقیم ایران و عربستان درباره مسائل مختلف منطقه را راه حل بسیاری از مشکلات دانست و نوشت: اثرات مثبت این مذاکرات، نه تنها بر سوریه، بلکه بر ثبات لبنان، عراق و کل منطقه آشکار خواهد شد.

"باید طرحی برای نزدیک کردن دیدگاه های ایران و عربستان ارائه شود. زیرا بی تردید بهره مند اصلی از این ابتکار، لبنان خواهد بود. در غیر این صورت، وضعیت لبنان، پیچیده تر و خطرناک تر خواهد شد."

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه السفیر چاپ بیروت با اشاره به مطلب فوق از زبان یک منبع لبنانی نوشت: این شخصیت لبنانی بر این باور است که لبنان به ویژه برخی از شخصیت های بارز آن، - با وجود دو دستگی سیاسی شدید حاکم بر کشور - می توانند مسئولیت چنین ابتکاری را بپذیرند.
"داود رمال" نویسنده این مطلب به نقل از منبع مذکور می نویسد: غرب، به ویژه پس از توافق هسته ای ایران و 1+5 از مذاکره تهران و ریاض استقبال می کند و شاید بتوان بیانیه دیروز کابینه عربستان در استقبال از این توافق نامه را اولین گام در این زمینه دانست.
منبع لبنانی تأکید می کند که کلید مذاکرات ایران و عربستان در اقناع ریاض به ناتوانی آن کشور در زمینه تعیین پیش شرط های غیر قابل تحقق و همچنین اقناع ایران به این واقعیت است که آن کشور، اگرچه پس از توافق نامه هسته ای با قدرت های بزرگ در موضع قدرت قرار گرفته است اما نباید فراموش کند که جهان اهل سنت در اطراف آن با ابزارهای مختلف علیه آن تحریک شده است و آن کشور و همپیمانانشان قادر به مقابله با یک ملیارد مسلمان سُنی مذهب نخواهند بود.


انتظار از عربستان و ایران در وضعیت کنونی
این منبع لبنانی خاطر نشان کرد: در چنین موقعیتی باید ایران و عربستان با یکدیگر مذاکره کنند. باید به سعودی ها اعلام کنیم که شروط آنها برای مذاکرات به ویژه درباره سوریه، بسیار بلندپروازانه است و باید از سطح آن بکاهند. همچنین باید از میزان دخالت هایشان در بحرین بکاهند و مذاکره با عراق را آغاز کنند و به حل بحران سوریه و بن بست سیاسی کمک کنند. علاوه بر این، ایران باید بداند که ایران هراسی در کشورهای سُنی مذهب روز به روز در حال افزایش است و ادامه اقدامات کنونی به نفع ایران نیست.
این منبع خاطرنشان می کند که فضای منطقه کاملا مسموم و ناآرام است و در صورتی که کنفرانس ژنو-2 درباره سوریه در اواسط ماه ژانویه آینده برگزار شود شرایط به طرف حل بحران ها به پیش خواهد رفت؛ اما همه این امور، مشروط به شرکت ایران و عربستان در این کنفرانس است.
به گفته منبع مذکور، "جان کری" وزیر امور خارجه امریکا در سفر اخیر خود به عربستان تلاش کرد تا عربستان را به حمایت از برگزاری کنفرانس ژنو-2 راضی نمایند. همچنین تماس تلفنی "ملک عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه نیز یک امر مثبت به شمار می آید. افزون بر این روس ها و امریکایی ها به ضرورت حل بحران سوریه پی برده اند و اطمینان دارند که کلید "کنفرانس ژنو-2" در دست ایران و عربستان است.
منبع لبنانی می افزاید: جان کری پس از امضای توافق نامه هسته ای ایران با شش کشور، به عربستان اعلام کرد:
1- آرامش خود را حفظ کنید. ما با ایران مذاکره و توافق نامه هسته ای را با آن امضا می کنیم. اما هرگز به مرحله پذیرش داشتن سلاح هسته ای توسط ایران نخواهیم رسید.
2- ما با روسیه مذاکره می کنیم تا زمینه سازی برگزاری کنفرانس ژنو-2 و اجرای کامل توافق درباره سلاح های شیمیایی را فراهم کنیم. اما هرگز به مرحله ای نخواهیم رسید که اجازه دهیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه تا ابد در قدرت باقی بماند.
3- ما حضور حزب الله در کابینه لبنان را می پذیریم. اما اجازه نخواهیم داد این حزب کابینه جدید حزب الله را به کنترل خود درآورد.
این منبع می افزاید: هدف جان کری از اعلام جلوگیری از سلطه حزب الله بر کابینه جدید لبنان، دادن اطمینان به عربستان بود نه ایجاد تنش و زمینه سازی برای انفجارهای تروریستی در لبنان. در نتیجه تنها برداشت از انفجار خونین در مقابل سفارت ایران در بئر حسن بیروت را تلاش گروهی برای خنثی کردن تأثیرات سفر جان کری و وعده هایش در عربستان یا هشدار به طرف های ذیربط درباره ادامه جنگ "القلمون" در ریف دمشق دانست. اما نکته ای که نمی توان آن را از نظر دور داشت این واقعیت است که اقدام تروریستی در مقابل سفارت ایران، یک طرح از پیش برنامه ریزی شده و نتیجه همکاری و تلاقی منافع و اهداف دو یا چند طرف بود.
این منبع لبنانی در پایان خاطرنشان می کند: راه حل جلوگیری از افزایش تنش، مذاکره مستقیم معتدل ها یعنی ایران و عربستان با یکدیگر می باشد. زیرا "حسن روحانی" رئیس جمهور ایران یک شخصیت معتدل است و مواضعش با "آیت الله خامنه ای" رهبر جمهوری اسلامی ایران تفاوت چندانی ندارد. "ملک عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان نیز یک شخصیت معتدل است و راه حل، مذاکره مستقیم آنهاست. در این صورت شاهد آغاز سریع حل بسیاری از مشکلات خواهیم بود.

پربیننده ترین خبرها