نگرانی مسئولان ترکیه از بازگشت تروریستها از سوریه

نگرانی مسئولان ترکیه از بازگشت تروریستها از سوریه
سه شنبه 5 آذر 1392 - 21:23

مردم و مسئولان ترکیه، از احتمال بازگشت صدها تن از جنگجویان این کشور از سوریه به شدت بیمناکند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، یکی از مسئولان اعزام تروریستها به سوریه موسوم به "ابوحسین" از ساکنان یکی از شهرهای جنوبی ترکیه، تاکنون ده ها تن از جنگجویان ترکیه را برای جنگیدن به شمال سوریه اعزام کرده و متعهد شده است که به اعزام شماری بیشتر از این نیز اقدام کند.

وی که حاضر نشد حضوری به سئوالات خبرگزاری رویترز پاسخ دهد، در گفت وگویی تلفنی مدعی شد: "ما کسانی را که طالب جهاد در راه خدا هستند به سوریه اعزام می کنیم، اما آن ها را برای رفتن به سوریه وادار نمی کنیم."

وی از ساکنان شهر "شانلورفا"ی ترکیه است که شهروندانی ترک، عرب و کرد دارد. ابوحسین که از تاجران این شهر است، به خوبی می داند چگونه جنگجویان را از این شهر که در 50 کیلومتری مرزهای سوریه واقع شده است، وارد این کشور کند.

از زمان آغاز بحران و جنگ در سوریه، ترکیه نخستین کشوری بود که حمایت خود را از مخالفان دولت سوریه اعلام کرد؛ اما اخیرا مخالفان دولت در ترکیه، از چیرگی گروه هایی مرتبط با القاعده امثال جبهه النصره و داعش (سازمان دولت اسلامی در عراق و شام) بر مناطقی در شمال سوریه که نزدیک اراضی ترکیه واقع شده است، ابراز نگرانی کردند.
آن ها بر این باورند که وجود جنگجویان بیگانه، خطری تهدید کننده به شمار می رود و زمینه انتقال درگیری به خارج از مرزهای سوریه را فراهم می کند، که نمونه چنین مساله ای در لبنان اتفاق افتاد، آن ها با استناد به این دیدگاه، دولت رجب طیب اردوغان را مسئول کوتاهی در مقابله با این تهدید می دانند.

"محمد شکر" نماینده حزب جمهوری خواه خلق از احزاب مخالف دولت در پارلمان ترکیه گفت: بزرگ ترین نگرانی ما، وجود جنگجویان تندرو در شمال سوریه و در نزدیکی مرزهای این کشور با ترکیه است. این افراد ِ آموزش دیده، افکاری بسته دارند و به سادگی امکان دارد دست به حملاتی ضد ترکیه بزنند.

محمد شکر، یکی از نمایندگانی است که پارلمان را به اجرای تحقیقاتی درباره موضوع اعزام شهروندان ترکیه ای برای جنگ در کنار مخالفان دولت سوریه به این کشور فراخواند.

احزاب ترکیه، بیم آن دارند که کشورشان، همانند لبنان، عرصه تاخت و تاز گروه های مسلحی شود که منشأ آن، درگیری های عناصر مسلح در سوریه است.

مسئولان دولت اردوغان در پاسخ به این نگرانی ها، مدعی هستند که هیچ یک از آنها علاقمند القاعده یا دیگر گروه های تروریستی نیستند و گروه های تروریست را در ترکیه پناه نمی دهند.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها