عراق خواستار همکاری ترکیه در مبارزه با تروریسم شد

عراق خواستار همکاری ترکیه در مبارزه با تروریسم شد
سه شنبه 5 آذر 1392 - 21:50

نخست وزیر عراق، ترکیه را به همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم دعوت کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "نوري مالكي" روز سه شنبه در بیانیه ای که پس از دیدار وی با جمیل چیچک، رییس مجلس ترکیه، و هیات همراه او صادر شد ، از ترکیه خواست که در زمینه مبارزه با تروریسم با عراق همکاری کند.
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مالکی دراین بیانیه اعلام کرد که عراق خواهان برقراری روابط حسنه با همه کشورها به ویژه همسایگان است.
وی خاطرنشان کرد که ما خواهان آینده روشن برای روابط خود با کشورهای دیگر هستیم و معتقدیم که این روابط باید مبتنی بر منافع مشترک، احترام متقابل و دخالت نکردن در امور داخلی کشورهای دیگر باشد.
مالکی افزود که علیرغم وجود برخی اختلافات با ترکیه در برخی از زمینه های اقتصادی یا سیاسی نباید در زمینه مبارزه با تروریسم با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشیم.
نخست وزیر عراق درباره موضع این کشور درقبال بحران سوریه گفت: بغداد بر موضع خود مبنی بر دخالت نکردن در امور داخلی کشورهای دیگر علیرغم دشواری در پایبندی به این موضوع ، ثابت قدم است.
بر اساس این بیانیه مشترک، رییس مجلس ترکیه نیز گفت که این کشور خواهان روابط پیشرفته با عراق است و دو کشور عراق و ترکیه کلید اصلی برای حل مشکلات منطقه به شمار می روند.
وی همکاری میان عراق و ترکیه را در زمینه حل و فصل موضوع های مختلف در منطقه خواستار شد.
چیچک افزود: همکاری میان ترکیه و عراق می تواند مانع از وقوع بسیاری از مشکلات در منطقه شود.
وی بار دیگر خواسته رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه را در زمینه دعوت از نوری مالکی برای سفر به آنکارا تکرار کرد و گفت: نخست وزیر ترکیه منتظر این سفر است.
چیچک دراین بیانیه بر تمایل ترکیه به وحدت و حاکمیت عراق تاکید و خاطرنشان کرد که ترکیه اقدامات تروریستی را محکوم می کند.
وی افزود: آنکارا مخالف اقدامات تروریستی است و این اقدامات را با هر بهانه و توجیهی که باشد ، محکوم می کند.
ریيس مجلس ترکیه امروز در سفری رسمی وارد بغداد پایتخت عراق شد و به محض ورود به بغداد ، عازم ساختمان مجلس نمایندگان عراق شد و با اسامه النجیفی، رییس مجلس عراق دیدار کرد.
النجيفي گفت که با رییس مجلس ترکیه و هیات همراه درخصوص همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط گری و تشکیل کمیته های مشترک با هدف بررسی موضوع آب ها به توافق رسیده است.
در این سفر که نخستین سفر رییس پارلمان ترکیه به عراق است، چیچک به دعوت رسمی همتای عراقی خود برای سفری یک روزه به این کشور عزیمت کرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها