کارشناس عراقی: توافق کردستان عراق با ترکیه غیرقانونی است

کارشناس عراقی: توافق کردستان عراق با ترکیه غیرقانونی است
جمعه 8 آذر 1392 - 22:53

یک نویسنده و تحلیل گر سیاسی عراقی، با تاکید بر این که صادر کردن ثروت های طبیعی از اختیارات دولت مرکزی است، هرگونه تخلف از این قاعده توسط هر یک از مناطق یا شورای استان ها را غیرقانونی دانست.

"جاسب الموسوی" جمعه شب در گفت وگو با شبکه خبری العالم، اظهار داشت: دولت محلی منطقه کردستان عراق، دچار اشتباه قانونی بزرگ و نقض قانون اساسی به صورتی کاملا آشکار شد و دولت ترکیه نیز دچار اشتباهی بزرگ شد و قواعد و اصول بین المللی را نقض کرد.

وی افزود: کشور عراق، بر اساس قانون اساسی به شیوه نظام فدرالی اداره می شود و مواد قانونی به وضوح تصریح کرده اند که مسئولیت اداره ثروت های طبیعی و به ویژه نفت و گاز، به عهده دولت فدرال است که مقر آن در پایتخت است.

الموسوی خاطر نشان کرد: هیچ منطقه، استان، شورای استانداری و یا رئیس منطقه ای همچون کردستان مجوز ندارد که قراردادهایی درباره ثروت های طبیعی اعم از نفت و گاز و معادن ببندد، زیرا این کار خلاف نص روشن و صریح قانون اساسی است که حتی نیاز به تاویل و توضیح ندارد.

وی افزود: فکر می کنم دولت اردوغان پس از شکست عظیمی که در مصر متحمل شد، و پس از ناکامی بزرگی که به سبب دست داشتن در بحران سوریه داشت، اکنون به دنبال آن است که این شکست ها را به استفاده از برگه عراق جبران کند به همین سبب سعی می کند با دستیابی به تفاهم با دولت منطقه کردستان و به صورت مستقیم با مسعود بارزانی، حاکمیت عراق را زیر پا بگذارد و اصول بین المللی را نادیده بگیرد و خلاف نص قانون اساسی عراق حرکت کند؛ به همین سبب باید با این اقدام ترکیه کاملا مقابله شود.

این تحلیل گر سیاسی با بیان این که ترکیه سعی داشت بستن این قرارداد را انکار کند، تا گرفتار هجمه های رسانه ای و بازخواست شدن در محافل حقوقی بین المللی نشود، گفت: عراق، در شورای امنیت و سازمان ملل، ضد این اقدام ترکیه شکایت خواهد کرد، زیرا عراق حق اتخاذ اقدامات قانونی برای متوقف کردن این تجاوزات را برای خود محفوظ می داند.

وی افزود: تماس های محرمانه دولت اردوغان و نیچروان بارزانی، نوعی مانور بود که هدف از آن به سرانجام رساندن امضای این قراردادها بود، در هر صورت دولت عراق باید نقش قانونی خود را از راه های قانونی به عهده گیرد و از طریق وزارت امورخارجه و وزارت نفت، برای متوقف کردن این تجاوزات اقدام کند.

ترکیه، به تازگی، بسته ای از قراردادها را با منطقه کردستان عراق امضا کرد که به آنکارا اجازه می دهد نفت و گاز استخراج شده از این منطقه را از طریق اراضی ترکیه به بازارهای جهانی منتقل کند.

منابع رسانه ای خبر دادند که این قراردادها چند روز پیش، بین نیچروان بارزانی نخست وزیر محلی در کردستان عراق و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه امضا شده است.

از سوی دیگر، عراق، توافقنامه انرژی امضا شده میان کردهای عراق و ترکیه را به سبب نقض حاکمیت دولت بغداد که مسئول رسمی اداره نفت کشور است، محکوم کرد.

29 - 16:45
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها