رئیس جمهور سوریه: با عربستان در وضعیت جنگی هستیم

رئیس جمهور سوریه: با عربستان در وضعیت جنگی هستیم
شنبه 9 آذر 1392 - 10:31

رئيس جمهور سوريه تاكيد كرد: تا زماني كه عربستان به حمایت از تروريسم و اعزام تكفيري ها و پول و سلاح برای گروه های مسلح در سوریه ادامه دهد، جنگ ادامه خواهد يافت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه الاخبار لبنان امروز "شنبه" نوشت: هيأتی از رهبران حزبي و سياسي كشورهاي عربي 10 روز پيش با بشار اسد رئيس جمهوري سوريه ملاقات كردند.
بشار اسد در این دیدار گفت: ادامه حمايت عربستان و كشورهاي ديگر از گروههاي تروريستي حل بحران را به تاخير خواهد انداخت.
بشار اسد خاطرنشان کرد: نظام سوريه در چندين جبهه در حال مقابله با تروريسم است، و اگر در ژنو كسي از نظام سوریه بخواهد كه قدرت را به وي تحویل دهد، سوریه در این نشست شرکت نمی کند.
ديدار اين هیأت از رهبران حزبي و سياسي كشورهاي مشرق و مغرب عربي با بشار اسد رئيس جمهوري سوريه در حاشيه كنگره احزاب عربي در اين كشور برگزار شد.
يكي از رهبران حزبي مغرب عربي درباره جزئيات اين ديدار با روزنامه الاخبار به گفت وگو نشست.
بشار اسد درپاسخ به سئوالي درباره تحولات كنوني سوريه گفت: ما در معرض جنگي بزرگ قرار گرفتيم و بايد در مرحله نخست تمركز خود را روي پايداري و استقامت مي گذاشتيم. ما اينكار را در سال اول انجام داديم و سپس وارد مرحله پيروزي بر دشمن شديم.
وي افزود: نمونه هاي آن در تاريخ نه چندان دور وجود دارد؛ از جمله مقاومت لبنان كه سالهاي طولاني پايداري واستقامت كرد و سپس پيروزيهاي بزرگي را در سال 2000 و 2006 ميلادي رقم زد.
بشار اسد اظهار داشت: ما از آغاز مي دانستيم كه اين نبرد عليه تصميم گيري مستقل ما بود، و همین تصميم مستقل، علت اصلي پايداري و پيروزي ما بوده است؛ باوجود اينكه ما حمايت هم پيمانان خود از سوريه را ارج مي نهيم. برخي هم پيمانان مانند روسیه نقشي محوري؛ روسیه در كنار ما ايستاده است زيرا منافع این کشور نيز در معرض تهديد است. من به طور مستقيم از رهبران روس شنيدم كه ايستادن آنها در كنار سوريه نه فقط براي دفاع از دمشق بلكه همچنين براي دفاع از مسكو است.
رئيس جمهور سوريه با تاكيد بر لزوم توقف حمايت طرف هاي تاثيرگذار در منطقه از گروههاي مسلح درسوريه براي حل بحران اين كشور گفت: زمان لازم و مورد نياز براي پايان دادن به بحران سوريه تا حد زيادي به (قطع) حمايت و پيشتيباني مالي موجود گروههاي مسلح از سوي طرف هاي تاثير گذار در منطقه مرتبط است.
وي افزود: عربستان سعودي و دیگر طرفها با قدرت از تروريسم حمايت مي كنند و آنها دهها هزار تكفيري را در سوريه مستقر كرده اند؛ كار عربستان به جايي رسيده است كه به هر فرد مسلح ماهيانه بيش از دو هزار دلار حقوق مي دهد.
بشار اسد خاطرنشان کرد: مشكل ديگر عمليات نفوذ عناصر القاعده از طريق مرز با عراق است؛ مسئولان عراقي در بغداد برای مبارزه با این موضوع تلاش مي كنند اما مسئله به طور كامل تمام نشده است.

بشار اسد اظهار داشت: توقف حمايت عربستان تاثير قاطعي خواهد داشت؛ به ویژه اینكه افراد مسلح و حاميان آنها از توانمندي ارتش ما در مقابله با خودشان شوكه شده اند. اكنون همه می دانند كه القاعده فقط خطري براي سوريه نیست.

بشار اسد گفت: به راه حل هاي منطقي در طول ماههاي آينده امیدوار هستيم، اما اين امر همچنان در گرو مقابله با گروه های مسلح است.

رئيس جمهور سوريه تأکید کرد: با توجه به شرايط موجود، فكر نمي كنيم كه امكان حل و فصل اوضاع درآينده نزديك وجود داشته باشد. تا زماني كه اعزام جنگجويان و سلاح و پول از طريق مرزها به سوريه ادامه داشته باشد ما پيگرد آنها را متوقف نخواهيم كرد و هيچ كسي در جهان قادر نخواهد بود كه جلوي ما را در حق دفاع از سرزمينمان بگيرد. ما امروز چيزي را نمي بينيم كه بتوانیم درباره آن در ژنو توافق كنيم خصوصا كه برخي توهم دارند كه ما به آنجا خواهيم رفت و قدرت را به آنها تحويل خواهيم داد.
بشار اسد با تمسخر این گروه ها، خاطرنشان کرد: اگر اين موضوع را مي خواهند، به سوريه بيايند تا قدرت را تحويل آنها بدهيم.

بشار اسد گفت: آنها اگر تصميم گرفتند كه احمد الجربا (رئيس ائتلاف مخالف) را به عنوان رئيس جمهور تعيين كنند، آيا فكر مي كنند كه قادر هستند به سوريه بيايند؟
وي تصريح كرد: عربستان گسترده ترين عمليات خرابكاري مستقيم را در كل جهان عرب هدايت و رهبري مي كند؛ عربستان كشورهاي شوراي همكاري را در نبرد عليه همه كشورها و طرف هايي كه مقابل اسرائيل مي ايستند، رهبري كرد. سعوديها چتر حمايتي براي توافقنامه كمپ ديويد ايجاد كردند و از جنگ عليه لبنان در سال 1982 ميلادي حمايت كردند و امروز به نبرد تروريستي تمام عيار خود عليه سوريه ادامه مي دهند.

رئیس جمهور سوریه خطاب به مسئولان سعودی گفت: اكنون به صراحت به آنها ميگوييم كه ما در وضعيت جنگي با آنها هستيم. درست است كه ما در گذشته آنها را همراهي كرديم اما آنها همه چيز را براساس تصورات و منافع خودشان مي خواهند.
وي درباره مواضع كشورهاي غربي حامي مخالفان مسلح در سوريه اظهار داشت: غرب استعمارگر همچنان با ذهنيت مغرورانه رفتار مي كند و آنها طوري رفتار مي كنند كه گويا 20 سال اخير نگذشته است و شكست آمريكا در عراق را ناديده مي گيرند، و به گونه اي رفتار مي كنند كه گويي اتحاد جماهير شوري ديروز فروپاشيده است.

رئيس جمهور سوريه درباره وضعيت جهان عرب و اتحاديه عرب گفت: اگر اتحاديه عرب - همانند وضع و حال كشورهاي عرب حوزه خليج فارس- تحت تاثير و سلطه رژيم هاي عقب مانده باقي بماند؛ هيچ نقش و تاثيرگذاري نخواهد داشت. با اين حال، همه كشورهاي غربي فاقد استقلال نيستند.

وي افزود: امروز در عراق مردي شجاع نظير نوري المالكي ايستاده است، باوجود اينكه بسياري براي ويران كردن عراق تلاش مي كنند.  مهمترين مسئله توجه به تحولت مصر است. ما همانند ساير اعراب معتقديم كه در قاهره امروز كساني هستند كه با صراحت به آمريكا با صداي بلند مي گويند امور داخلي مصر به شما ربطي ندارد و اين موضع مهم است و بايد از آن حمايت كرد.
بشار اسد درباره وضعيت احزاب در سوريه و جهان عرب گفت: وجود خلأ يكي از علل گسترش تكفيري ها است اما علت آن همچنين به اين خاطر است كه اين احزاب خود را به روز نكرده اند و همچنان ضعيف هستند و ما به عنوان يك دولت نه يك حزب به تقويت اين كار اهتمام داريم و همچنين انعكاس پايداري سوريه بر وضعيت جهان عرب و به طور مشخص مغرب عربي زير نظر داريم كه نگران رفتن آن زير سلطه ناتو هستيم.
بشار اسد درباره گسترش گسترده تفكر وهابيت تكفيري در جهان عرب هشدار داد و گفت: اين امر يك نگاه جديد به وضعيت نهادهاي ديني را ضروري مي كند اما اساسا حمايت نظام مدني را براساس حق شهروندي مي طلبد. تلاش زيادي مي شود كه نسل امروز در غلفت قرار داشته باشد . نسل قبل از ما هوشيارتر بود. هدف از اين تلاش نيز باقي نگه داشتن جهان عرب در عقب ماندگي است. مي خواهم به شما يادآور شوم كه غرب هرگز نمي خواهد كه ما پيشرفت كنيم. يادم مي آيد وقتي كالين پاول وزير خارجه آمريكا در سال 2003 ميلادي با من ملاقات كرد و شروط كشورش بعد از اشغال عراق را به سوريه مي گفت از ما خواست كه ميزبان هيچ دانشمند عراقي نباشيم و ما اين درخواستش را رد كرديم و سازمان جاسوسي آمريكا و اسرائيل شمار زيادي از اين دانشمندان را از بين بردند، و آنها امروز مي خواهند مغزها درايران را از بين ببرند.
بشار اسد درمقابل هوشياري و بيداري دوباره بسياري از ملت هاي عرب را يادآور شد و گفت كه بالارفتن تصاوير جمال عبدالناصر در بسياري از تظاهرات ها در جهان عرب گواه آن است.
رئيس جمهوري سوريه گفت: ما هرگونه نيروي ديني را كه براساس تفكر تكفيري يا وهابي فعاليت مي كند، رد مي كنيم و نمي پذيريم.
وي همچنين به تلاش گسترده سوريه و ايران و حزب الله لبنان براي جلوگيري از بروز فتنه درجهان اسلام اشاره كرد.

پربیننده ترین خبرها