دیپلماسی غنی سازی وسفر ظریف به منطقه

دیپلماسی غنی سازی وسفر ظریف به منطقه
سه شنبه 12 آذر 1392 - 15:16

سفر منطقه ای وزیر خارجه ایران، به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و دیدار با مقامات این کشورها، بخشی از دیپلماسی منطقه ای جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات با همسایگان، خنثی سازی تبلیغات ایران هراسی، رفع نگرانی از مذاکرات هسته ای و .... است.

دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دولت "تدبیر وامید" پس از روی کار آمدن و به دلیل در پیش بودن مذاکرات فشرده هسته ای با گروه 1+5 ، فرصت پرداختن به کشورهای منطقه را نیافته بود اما بارها بر اهمیت روابط با همسایگان تاکید کرده بود.
سفر اخیر وزیر امور خارجه به برخی کشورهای عربی در واقع به محض، فارغ شدن از مذاکرات سخت و نفس گیر هسته ای و امضای توافقنامه اولیه در ژنو، بیانگر اهمیت توجه ایران به همسایگان مسلمان عرب و حرکت در مسیر خنثی سازی تبلیغات دشمنان در زمینه ایران هراسی و تحکیم هر بیشتر مناسبات با برادران دینی است.
محمد جواد ظریف که روز یکشنبه (سوم آذر ماه 1392) سفر دو روزه خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس آغاز کرد، در باب اهمیت این سفر در توییتی که منتشر کرد، نوشت: دیدارهای من با رهبران کویت، عمان و قطر نشان داد که آنچه ما را متحد می سازد بزرگ تر از اختلافات جزیی ماست.
در این سفر دو روزه وزیر امور خارجه ایران، به ترتیب به سه کشور کویت، عمان و قطر مسافرت و با مقامات عالی رتبه این کشورها دیدار کرد.
دکتر ظریف در کویت و در نخستین سفرش به یک کشور عربی حوزه خلیج فارس گفت: اطمینان داشته باشید که توافق اتمی به سود ثبات و امنیت در منطقه خواهد بود.
وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار و گفت وگو با همتای کویتی خود، شیخ صباح خالد الصباح، در رابطه با توافق هسته ای جمهوری اسلامی با غرب خاطرنشان کرد: توافق صورت گرفته در خدمت منافع تمام کشورهای منطقه است و این توافق هزینه ای برای هیچ یک از دولت های منطقه نخواهد داشت.
دکتر ظریف در مسقط نیز با پادشاه و همتای عمانی خود در خصوص روابط دو جانبه ، تحولات منطقه و مسایل مهم بین المللی رایزنی و تبادل نظر کرد.
مقصد بعدی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، قطر بود که روز دوشنبه (4آذرماه ) در دوحه با شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی امیر و خالد بن محمد العطیه وزیر امور خارجه قطر به طور جداگانه دیدار وگفتگو کرد.
وزیر امورخارجه در دوحه تاکید کرد که اولویت جمهوری اسلامی ایران ، روابط حسنه با کشورهای منطقه است و سفر به منطقه برای انتقال پیام دوستی جمهوری اسلامی ایران می باشد و این که امنیت، رفاه و توسعه منطقه انفکاک ناپذیر هستند و آینده مشترک کشورهای منطقه را به یکدیگر پیوند داده است.
دکتر ظریف گفت: وجود پاره ای اختلاف نظرات نباید موجب غفلت از مشترکات شود و لازم است بر مشترکات تکیه کنیم و در کنار یکدیگر قرار بگیریم تا مانع بروز اختلاف شویم.
در سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به سه کشور عربی منطقه، در باره تحولات منطقه بویژه بحران سوریه، تحولات مصر و لبنان رایزنی شد و بر ضرورت همکاریهای چند جانبه در جهت کمک به ثبات، امنیت، صلح ، توسعه و رفاه منطقه تاکید شد.
بر همگان روشن و آشکار است که ملت بزرگ ایران اسلامی با قیام در برابر طاغوت و حکومت ستم شاهی "جمهوری اسلامی را نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش" انتخاب کرد و یکی از اهداف والایش توسعه روابط با کشورهای اسلامی، برادران مسلمان، مستضعفان جهان و در یک کلام حمایت از جهان اسلام بوده و خواهد بود.
ایران اسلامی بارها حمایت همه جانبه خود را از ملت مظلوم فلسطین در برابر رژیم اشغالگر و پشتیبانی از امت اسلامی به منصه ظهور رسانده و دعوت به تشکیل امت واحده اسلامی برای ایستادگی در برابر استکبار جهانی در همین راستا صورت گرفت.
اما برخلاف تلاش های جمهوری اسلامی ایران در زمینه ایجاد همدلی و پیوند بیشتر میان کشورهای اسلامی متاسفانه برخی از کشورهای منطقه، شاید این رویکرد ایران اسلامی را ناشی از ضعف یا ترس آن تعبیر و همصدا با رژیم صهیونیستی به مساله ایران هراسی دامن زدند به گونه ای که برخی از این کشورها حتی پا را فراتر گذاشته و به زعم خود در اقدامی عجیب، خطر ایران اسلامی را ییشتر از خطر صهیونیست توصیف کردند.
گردانندگان منطقه ای تبلیغات ایران هراسی بی شک در زمین دشمن در حال بازی هستند و در صورت ادامه این روند، دودش نیز به چشم خود آنها خواهد رفت و از آن نفعی نخواهند برد مگر این که آب به آسیاب دشمن می ریزند.
دولت تدبیر و امید بعد از این که در 100 روز کاری خود توانست اقدامات ایران هراسی رژیم صهیونیستی در سطح بین المللی به ویژه در زمینه هسته ای را خنثی کند، فرصت و مجالی تازه یافت تا به دیپلماسی منطقه ای خود بپردازد و با سفر به برخی کشورهای عرب و مسلمان منطقه، تحرکات رژیم صهیونیستی علیه مسلمانان را که در صدد اختلاف افکنی بین کشورهای اسلامی است، خنثی کند.
بی شک درک این مساله که حرکت بر مدار اختلافات امری مذموم است، نیازی به هوشیاری و درایت خاصی ندارد و پر واضح است که گسترش اختلافات میان کشورهای اسلامی به ضرر آنان بوده و ضمن تضعیف این کشورها، به تقویت هرچه بیشتر دشمن صهیونیستی در منطقه می انجامد.
بازی برخی مسوولان منطقه در زمین رژیم صهیونیستی هر منافعی که برای آنها داشته باشد، به یقین منافع ملت های اسلامی و جهان اسلام را تامین نخواهد کرد، پس چگونه است که برخی حتی آشکارا به چنین امر نامبارکی مبادرت می کنند و اینگونه خام دشمنی شده اند که قبله اول مسلمانان را در اشغال خود در آورده است، ملت مظلوم و مسلمان فلسطین را هر روز قتل عام و آنها را از خانه و کاشانه شان آواره می کند.
رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در سفر به کشورهای عرب منطقه، به دنبال ابلاغ پیام اصول ثابت و همیشگی ایران اسلامی در خصوص ضرورت حرکت بر مدار دوستی، همدلی و اتحاد است و به نوعی می توان گفت که پس از موفقیت در دیپلماسی غنی سازی در نشست با کشورهای گروه 1+5 و حفظ دستاوردهای هسته ای صلح آمیز ، اینک به دنبال غنی سازی روابط با کشورهای همسایه و مسلمان منطقه است تا اتحاد و همدلی به جای نقاق و سوء تفاهم های موجود بنشیند و خیر و برکت را برای مردم منطقه به ارمغان بیاورد.


نویسنده: احمد نیکنام  

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها