البشیر: ساخت سد النهضه به نفع سودان است

البشیر: ساخت سد النهضه به نفع سودان است
چهارشنبه 13 آذر 1392 - 22:39

مصر که در زمان محمد مرسی، رییس جمهور معزول این کشور، مخالفت قاطع با ساخت سد توسط اتیوپی برروی رود نیل را اعلام کرده بود، اما اکنون سیاست خود را تغییر داده و با تعیین پیش شرط هایی با آن موافقت کرده است، این در حالی است که رییس جمهور سودان هم می گوید ساخت این سد عواید بسیاری برای کشور دارد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، رییس جمهور سودان گفت که موافقت کشورش برای ساخت سد النهضه اتیوپی نه به دلایل سیاسی، بلکه بر اساس مصالح اقتصادی بوده است.
عمر البشیر که در حضور "هایله ماریام دسالین" نخست وزیر اتیوپی و در میان جمعی از مردم در منطقه القضارف در شرق سودان سخنرانی می کرد، گفت: از ساخت این سد درآمدهای سرشاری نصیب سودان خواهد شد.
البشیر همچنین با تاکید بر منافع فراوانی که از ساخت این سد عاید کشورهای منطقه از جمله مصر خواهد شد؛ شایعات درباره ایجاد ضرر و زیان برای کشورهای مجاور را رد کرد.
وزارت خارجه سودان نیز پیش تر اعلام کرده بود که تغییر مسیر رود نیل توسط اتیوپی هیچ ضرری برای سودان نخواهد داشت.
عمرالبشیر با تاکید بر منفعت مصر از ساخت این سد همچنین اعلام کرد دو کشور سودان و اتیوپی برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در مرزهای مشترک خود در منطقه القلابات و المتمه به توافق رسیده اند.
دسالین و البشیر همچنین طرح برق رسانی به این دو شهر در منطقه القضارف را افتتاح کردند که طی آن ادیس آبابا برق را با بهای ترجیحی به خارطوم خواهد فروخت.
شبکه انگلیسی بی بی سی دراین باره گفت که علی رغم توافق میان سودان و اتیوپی درباره سد النهضه، مصر به این پروژه اعتراض دارد زیرا بر این باور است که سهم وی از آب نیل کاهش خواهد یافت.
خصومت میان قاهره و آدیس آبابا زمانی شروع شد که اتیوپی، تغییر مسیر رود نیل آبی را به منظور ایجاد سد در دستور کار قرار داد زیرا مصر معتقد است اتیوپی با این کار تلاش دارد توان خود را در زمینه تولید انرژی برق افزایش دهد.
نهاد ریاست جمهوری مصر در زمان محمد مرسی اعلام کرده بود برای برخورد با ساخت سد اتیوپی همه گزینه ها روی میز است. اتیوپی نیز آمادگی خود را برای دفاع از طرح 4/7 میلیارد دلاری خود اعلام کرده بود.
ولی اکنون به ظاهر راهبرد مصر در برخورد با این مساله تغییر کرده چنان که محمد عبدالمطلب وزیر منابع آبی و آبرسانی مصر اعلام کرده کشورش برای راه اندازی و اداره سد النهضه اتیوپی و نیز مشارکت در ساخت آن آمادگی دارد و تجارب خود را در زمینه ساخت سد و آب انبارها در اختیار این کشور قرار خواهد داد اما این امر مشروط به موافقت اتیوپی با همکاری مشترک با مصر و اجرای توصیه های کمیته سه جانبه خواهد بود.
مرحله اول بهره برداری از سد 3 سال دیگر پیش بینی شده که توان تولید 700 مگاوات برق را خواهد داشت و در مرحله بهره برداری نهایی این میزان به شش هزار مگاوات خواهد رسید.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها