درخواست اتمی عربستان سعودی از روسیه

درخواست اتمی عربستان سعودی از روسیه
شنبه 16 آذر 1392 - 13:44

"بندر بن سلطان" رئيس سازمان اطلاعات و امنيت عربستان سعودي در سفر اخير به مسكو از روسيه درخواست ساخت نیروگاه هسته ای کرده است.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، منابع ديپلماتيك در كشورهاي حوزه خليج فارس می گویند بندر بن سلطان رئيس سازمان امنيت و اطلاعات عربستان سعودی در سفر 2 روزه اخيرش به مسكو و ديدار با ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه و ديگر مسئولان اين كشور طرح قديمي ساخت نيروگاه هاي هسته ای عربستان سعودي براي توليد برق را با آنها در ميان گذاشته است و از روسیه خواسته در اين خصوص به رياض كمك كند.

به نوشته روزنامه القدس العربي، رياض اكنون بر اين نظر است كه با توجه به حق همه كشورها در استفاده صلح آميز از انرژي اتمي بايد به فناوري صلح آميز هسته اي دست يابد.

عربستان سعودي و متحدانش در شوراي همكاري خليج فارس، 6 سال پيش تصميم گرفتند براي دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي تلاش كنند و در اين خصوص دبيرخانه كل شوراي همكاري را موظف به بررسي هاي اوليه در اين خصوص كردند. امارات عربي هم در اين خصوص با فرانسه توافقنامه امضا كرد.

پيش از اين، شاهزاده "محمد بن نواف" سفيرعربستان سعودي در لندن به روزنامه تايمز ادعا کرده بود كه اگر ايران به "سلاح اتمي" دست يابد، همه گزينه ها از جمله تلاش براي دستيابي به سلاح اتمي براي عربستان سعودي مطرح خواهد بود، اما شكي نيست كه رياض نمي تواند در صورتي كه به دنبال دستيابي به سلاح اتمي باشد در برابر مخالفت غرب بايستد.

پس از آن مشخص شد که عربستان با سرمایه گزاری در برنامه هسته ای پاکستان، چندین کلاهک هسته ای برای خود سفارش داده است که این سفارشات هم آماده شده است و پاکستان تعهد کرده در صورت لزوم و درخواست عربستان، بمب های هسته ای را به ریاض تحویل دهد.

ناظران بر اين باورند كه طرح رئيس سازمان اطلاعات عربستان براي دستيابي به انرژي هسته اي نشان دهنده اين است كه عربستان سعودي سياست مستقلانه تري را از آمريكا در پيش گرفته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها