مخالفت عمان با اتحادیه شدن شورای همکاری

مخالفت عمان با اتحادیه شدن شورای همکاری
شنبه 16 آذر 1392 - 17:39

العالم - وزیر امور خارجه سلطان نشین عمان مخالفت کشورش را با تبدیل شورای همکاری خلیج فارس به اتحادیه خلیج فارس اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، "يوسف بن علوي بن عبد الله " روز شنبه در همایش امنیت منطقه ای در منامه گفت : سلطان نشین عمان مخالف تشکیل اتحادیه خلیج فارس است؛ اما مانع تشکیل چنین اتحادیه ای نیست ، در نتیجه اگر تصمیم نهایی دیگر اعضای شورا تشکیل چنین اتحادیه ای باشد ، عمان به سادگی از عضویت آن خارج خواهد شد.

قرار است موضوع تبدیل شورای همکاری خلیج فارس به اتحادیه خلیج فارس در نشست روز سه شنبه سران شورای همکاری خلیج فارس در کویت بررسی شود.

یوسف بن علوی این سخنان را در واکنش به اظهارات " نزار مدنی" وزیر مشاور در امور خارجه عربستان ایراد کرد که از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواسته بود که درمقابله با خطرات در منطقه ، با یکدیگر متحد شوند.

شش کشور جنوب خلیج فارس در سال 1981، به دلیل شرایط منطقه در جهت همکاری و همسویی بیشتر، شورای همکاری خلیج فارس را تأسیس نمودند. این کشورها، به رغم برخی نقاط افتراق و تفاوت‌ها، در طیف وسیعی از ویژگی‌ها از اشتراکات و تشابهاتی برخوردارند.

اغلب کشورهای جنوب خلیج فارس در رده‌بندی پنج گانه دولت‌ها، جزء دولت‌های کوچک طبقه‌بندی می‌شوند و تنها عربستان سعودی را می‌توان در جرگه دولت‌ها یا قدرت‌های متوسط محسوب کرد؛ چرا که این کشورها از منظر وسعت سرزمینی و میزان جمعیت در حد پایینی قرار دارند و از نظر عناصر و معیارهای قدرت، فاقد ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالا هستند. این مسأله در کنار مشابهت بالای ساختارها و ویژگی‌های داخلی، منجر به پیدایش مسایل داخلی و سیاست خارجی تقریباً یکسانی برای این کشورها شده است.

پربیننده ترین خبرها