ورود غير منتظره وزير دفاع آمريكا به افغانستان

ورود غير منتظره وزير دفاع آمريكا به افغانستان
شنبه 16 آذر 1392 - 20:35

العالم - منابع خبري امروز ( شنبه ) از ورود غير منتظره چاك هيگل وزیر دفاع آمریکا به افغانستان خبر دادند.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم ، اين سفر در شرايطي انجام مي شود كه به دليل امتناع افغانستان از امضاء توافقنامه امنيتي با آمریکا، روابط كابل و واشنگتن بحراني شده است.

در حالي كه مقام هاي کاخ سفید گفته اند در جريان اين سفر ديداري بين وزير آمريكايي و حامد كرزاي انجام نخواهد شد ، سخنگوي نهاد رياست جمهوري افغانستان اعلام كرد كه اين دو شنبه شب با هم ديدار و گفت و گو خواهند كرد.

 آمریکا و مقام‌های ناتو همه تلاش خود را با هشدار و تهدید به‌کار گرفته اند تا دولت افغانستان را مجبور به امضای توافقنامه امنیتی تا قبل از پایان سال‌جاری میلادی کنند.

براساس توافقنامه امنیتی که مفاد آن از سوی لویه‌جرگه (جمع ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از رهبران قبیله‌ای و ریش‌سفیدان) تأیید شده بیش از ۱۵ هزار نظامی آمریکا می‌توانند پس از سال ۲۰۱۴ همچنان در افغانستان حضور داشته باشند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا حتی در اظهارنظری بی‌سابقه اعلام کرده‌ که درصورت بی‌میلی حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان ، این توافقنامه می‌تواند به امضای وزیر دفاع یا هر عضوی از دولت افغانستان برسد.

در کنار افزایش فشارهای دولت‌ آمریکا برای امضای این توافقنامه، مقام‌های ناتو هم تهدید کرده‌اند که درصورت عدم‌امضای توافقنامه میان واشنگتن و کابل، نیروهای این سازمان هم نمی‌توانند بعد از سال 2014در این کشور باقی بمانند.

سال 2014موعد خروج همه نظامیان خارجی از خاک افغانستان است.

پربیننده ترین خبرها