افشای دروغ اوباما درباره حمله شیمیایی در سوریه

افشای دروغ اوباما درباره حمله شیمیایی در سوریه
دوشنبه 18 آذر 1392 - 10:58

روزنامه نگار منتقد آمریکایی در گزارش خود با عنوان" سارین کیست؟" اطلاعات جدید و قابل توجهی را درباره دروغ پردازی های دولت "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا درباره حمله شیمیایی به حومه دمشق ارائه کرده است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "سیمور هرش" برنده جایزه ادبی "پولیتزر" در گزارشی با عنوان "سارین کیست؟" ماجرای حمله شیمیایی به غوطه شرقی در حومه دمشق را مورد کنکاش قرار داد.

21 اوت سال جاری در حالی که بازرسان سازمان ملل برای تحقیق درباره حمله شیمیایی به شهر خان العسل وارد سوریه شده بودند، رسانه های منطقه ای از حمله ای شیمایی در غوطه شرقی در حومه دمشق خبر دادند که در نهایت تلفات آن به 1400 نفر رسید. غرب دولت سوریه را به این حمله متهم کرد و با اقدامات و تلاشهای تحریک آمیز آمریکا جهان در آستانه حمله به سوریه قرار گرفت؛ اما در نهایت با ابتکار روسیه، سوریه قبول کرد که تسلیحات شیمیایی خود را تحت نظارت بین المللی منهدم کند و آمریکا هم پذیرفت که به سوریه حمله نکند.

اما حال که در آستانه تکمیل فرایند خلع سلاح شیمیایی سوریه قرار گرفته ایم، سیمور هرش در گزارشی تحقیقی ادعای دولت آمریکا درباره حمله ارتش سوریه به غوطه شرقی در حومه دمشق را، دروغ خواند.

در این مقاله که نیویورکر و واشنگتن پست از انتشارش خودداری کردند و در نهایت در مؤسسه نقد کتاب لندن به چاپ رسید، هرش دولت اوباما را متهم می کند که اطلاعات حمله شیمیایی سوریه را همان گونه که می خواست منتشر کرده است؛ نه آنگونه که حقیقت بوده است. زیرا بارها دولت آمریکا تاکید کرده بود که تنها ارتش سوریه توانایی حمله شیمیایی را دارد، در حالی که بر اساس اطلاعات محرمانه می دانست جبهه النصره توانایی انجام حمله شیمیایی را داشته است.

بر اساس گزارش "آنتی وار" بر خلاف ادعاهای مقامات آمریکایی که گفته اند مکالمات رادیویی بشار اسد با فرماندهان ارشد خود و صدور دستور حمله شیمیایی به غوطه را رصد کرده اند، ارتش آمریکا هیچ امکانی برای نظارت و استراق سمع مکالمات نظامیان سوری نداشته است. زیرا بر اساس افشاگری های "ادوارد اسنودن" سوری ها تمامی افرادی را که ممکن بود منبع اطلاعاتی برای سازمان های جاسوسی غربی باشند  از اطلاعات حساس و محرمانه دور نگه داشته اند، و از چند ماه قبل از حادثه 21 ماه اوت سازمان های اطلاعاتی غربی هیچ منبع موثقی در داخل نظام سوریه نداشتند.

همچنین اطلاعاتی که امریکایی ها ادعا می کنند از آمادگی ارتش سوریه برای حمله شیمیایی در دست داشتند، فقط درباره یک تمرین نظامی در چند ماه قبل از حمله بوده است.

از سوی دیگر گفته می شود که آمریکایی ها یا یک کشور ثالث دیگر، سنسورهایی را نزدیک انبارهای تسلیحات شیمیایی ارتش سوریه کار گذاشته بودند اما مشکل اینجا است که این سنسورها نیز نتوانستند اطلاعاتی به دست آورند، زیرا اگر اینطور بود قطعا زنگ های هشدار به صدا در می آمدند.

سیمور هرش در ادامه مطلب اما معتقد است که در روز 21 اوت در غوطه شرقی حمله ای شیمایی رخ داده، اما چه کسی این حمله را انجام داده است؟

مقامات آمریکایی در آن زمان ادعا کردند که در سوریه به جز ارتش این کشور، گروه دیگری توانایی کاربرد تسلیحات شیمیایی را ندارد.

سیمور هرش می نویسد: در ماه های قبل از حمله به غوطه شرقی، سازمان های اطلاعاتی آمریکایی مجموعه ای از گزارش های طبقه بندی به دست آوردند که جبهه النصره به توانایی تولید گاز سارین در مقادیر گسترده رسیده است. اما این اطلاعات منتشر نشد تا وقتی حمله ای رخ داد، النصره به عنوان مظنون معرفی نشود.

بر اساس اطلاعاتی که در نیمه تابستان سال 2013 منتشر شد، شخصی به نام "زیاد طریق احمد" کارشناس شیمیایی سابق در ارتش عراق به سوریه آمد تا در غوطه شرقی فعالیت کند. منابع اطلاعاتی هرش می گویند، زیاد عضو النصره است و قبلا در عراق گاز خردل تولید کرده است و قرار است در سوریه گاز سارین تولید کند. وی برای ارتش آمریکا هدف مهمی بود.

در 20 ژوئن خلاصه ای 4 صفحه ای از اطلاعات محرمانه درباره توانایی های گاز شیمیایی و اعصاب در جبهه النصره به دست "دیوید آر شد" معاون آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا رسید. بر اساس این اطلاعات محرمانه که از کانال های دیپلماتیک ارسال شده بود، اگرچه نویسنده هیچ ارزیابی نداشت که ارتش سوریه یا جبهه النصره عامل حملات شیمیایی ماه های مارس و آوریل بوده اند،اما تاکید می کرد که جبهه النصره توانایی تولید گاز سارین را دارد.

 

 

 

 

 

پربیننده ترین خبرها