پشت پرده ناآرامی های اخیر در اوکراین

پشت پرده ناآرامی های اخیر در اوکراین
چهارشنبه 20 آذر 1392 - 23:05

العالم - دیپلمات سابق روس با اشاره به عمیق تر شدن بحران سیاسی در اوکراین گفت: غرب در تحریک مخالفان در این کشور مقصر است.

"ویچسلاف موتوزوف" شامگاه چهارشنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم، گفت: بحران اوکراین چیز جدیدی نیست و این مساله به قبل از انتخابات گذشته بازمی گردد، که طی آن "ویکتور یانوکوویچ" به ریاست جمهوری اوکراین رسید هرچند ریشه این بحران حتی به قبل تر از آن مربوط می شود.
موتوزوف خاطرنشان کرد: مخالفان اوکراینی به حمایت مناطق غربی این کشور که نزدیک مرزهای اروپا هستند تکیه دارند، زیرا ساکنان این مناطق رابطه خاصی با کشورهای مجارستان و لهستان دارند و ساکنان مناطق جنوبی و شرقی هم در طول تاریخ دوستدار روسیه بوده اند.
دیپلمات سابق روس افزود: بدون شک غرب از این چند دستگی در جامعه اوکراین سوء استفاده کرده و به تحریک ساکنان مناطق غربی می پردازد تا خواسته هایی را مطرح کنند که این کشور را به دامن اردوگاه غرب بیندازد.
وی همچنین گفت: غربی ها از راههای غیرقانونی و غیر حقوقی برای دخالت در اوکراین استفاده می کنند. مثلا شرکت کاترین اشتون (مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا) در تظاهرات مخالفان و سخنرانی وی در آنجا یک اتفاق بسیار عجیب و به دور از اصول دیپلماسی دنیاست.
موتوزوف ادامه داد: همین مساله در مورد وزیر خارجه آلمان و رئیس پارلمان لیتوانی هم صدق می کند؛ این افراد چگونه به خود اجازه می دهند که در تظاهرات مخالفان یک کشور دیگر شرکت کنند و اگر غرب منادی احترام به حقوق بشر و دموکراسی است چرا به دموکراسی در اوکراین احترام نمی گذارد. آیا جز این است که یانوکوویچ رئیس جمهور منتخب مردم اوکراین است؟ پس چرا به این صورت علیه وی تحرک ایجاد می کنند؟
کارشناس سیاسی روس در پایان گفت: آنچه امروز در اوکراین می گذرد شبیه حوادث سه سال قبل سوریه است؛ همان خواسته ها و همان روش و مخالفان خواستار سرنگونی دولت منتخب هستند.
موتوزوف با اشاره به این که رئیس جمهور اوکراین در مقابل غرب استقامت خواهد کرد، افزود: وی تا کنون عقب نشینی نکرده و هنوز هم قصد ندارد توافقنامه شراکت با اتحادیه اروپا را امضاکند زیرا این امر موجب می شود سالانه حدود 160 ملیارد دلار خسارت به اوکراین وارد شود.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها