ماجرای قدرت گرفتن طالبان در افغانستان

ماجرای قدرت گرفتن طالبان در افغانستان
جمعه 22 آذر 1392 - 14:52

عضو پارلمان افغانستان با تاکید بر روابط آمریکا و طالبان، اظهار داشت: گروه طالبان با طرح انگلیس، حمایت مالی عربستان و مدیریت آمریکا بر افغانستان مسلط شدند و اکنون نیز آمریکا به منظور ایجاد تهدید دائمی، در پی حمایت از این گروه است.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، خانم "شکیبا هاشمی" گفت: گروه طالبان با طرح انگلیس، حمایت مالی عربستان و مدیریت آمریکا در پاکستان ایجاد و در افغانستان به قدرت رسید تا این کشورها به منافع خود در افغانستان و منطقه دست یابند.
به باور وی، کشورهای دخیل در ایجاد گروه طالبان از 34 سال قبل تلاش کردند تا با ایجاد چنین گروهی بار دیگر حضور خود را در افغانستان به نمایش بگذارند.
اظهارات بی‌نظیر بوتو در مورد تشکیل طالبان توسط آمریکا و انگلیس
به اعتقاد هاشمی، پروژه طالبان که توسط انگلیس، آمریکا و عربستان سعودی در خاک پاکستان کلید خورد بر همگان آشکار است و در این زمینه «بی‌نظیر بوتو»، نخست وزیر پیشین پاکستان در سال 2002 به صراحت گفت که طالبان توسط یک چارچوب مشترک ایجاد شد تا این گروه در افغانستان قدرت را بدست گیرند.


 

 

 

 

نتیجه تفرقه مردم افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان
عضو پارلمان افغانستان ادامه داد که آمریکا و انگلیس پس از ایجاد گروه طالبان، تلاش کردند تا از هر راه ممکن این گروه را بر اوضاع سیاسی افغانستان مسلط کنند.
وی با اشاره به تفرقه مردم افغانستان خاطر نشان کرد که گروه طالبان در نتیجه تفرقه بین مردم افغانستان در این کشور به کمک آمریکا و انگلیس به قدرت رسید و مهمترین عامل پیروزی این گروه نیز کمک آمریکا و انگلیس بود.
هاشمی معتقد است که کشورهای موثر در ایجاد طالبان، سعی کردند که با افزایش تفرقه بین مردم افغانستان، گروه طالبان را بر اوضاع سیاسی این کشور مسلط کنند این در حالی است که آمریکا، انگلیس و عربستان سعودی توانستند با دامن زدن به تعصبات قومی، مذهبی و نژادی به هدف خود نایل شوند.
هراس آمریکا از طالبان و جهانی شدن تهدید این گروه
عضو پارلمان افغانستان گفت که طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان توانست به قدرتی تروریستی در جهان مبدل شود و تهدیدات تازه‌ای برای برخی کشورها ایجاد کند. در عین حال آمریکا یکی از کشورهایی بود که از طالبان دچار هراس شد، بخصوص زمانی که حادثه 11 سپتامبر سال 2001 و تخریب ساختمان‌های بزرگ تجارت جهانی بوقوع پیوست.
وی معتقد است که پس از حادثه 11 سپتامبر آمریکا در پی تضعیف این گروه برآمد.
سقوط طالبان در اوج قدرت
هاشمی در مورد سقوط طالبان اظهار داشت: گروه طالبان پس از آنکه به اوج قدرت رسید، تهدید تازه‌ای برای کشورهای موسس خود تلقی شد بنابراین آن کشورها بدنبال ساقط کردن این گروه از قدرت سیاسی در افغانستان شدند.
وی افزود: آمریکا و انگلیس که اکنون 2 متحد در افغانستان هستند با تلاش زیاد نیروهای نظامی خود را بجای طالبان در این کشور جایگزین کردند و این گروه را از قدرت سیاسی افغانستان کنار کشیدند.
این در حالی است که آمریکا دست طالبان را از قدرت در افغانستان کوتاه کرد اما این گروه را به طور کامل از بین نبرد و با انتقال به خاک پاکستان، دوباره پس از چهار سال از آن استفاده کرد.
اظهارات حامد کرزی در مورد طالبان در لویه جرگه مشورتی
به اعتقاد این عضو پارلمان افغانستان، حامد کرزی نیز در لویه جرگه مشورتی که بمنظور امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن برگزار شده بود به چهار سال صلح و حضور دوباره طالبان در افغانستان اشاره کرد.
هاشمی ادامه داد که حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در لویه جرگه مشورتی اظهار داشت، افغانستان در سال 2004 یعنی پس از 4 سال صلح دوباره دچار تهدیدهای تروریستی و طالبانی قرار گرفت در حالی که آمریکا و پاکستان می‌توانستند در مبارزه با تروریسم با افغانستان همکاری کنند.
به باور وی، این اظهارات حامد کرزی پس از آن صورت گرفته که او از همکاری آمریکا با روند صلح افغانستان نا امید شده است.
گروه طالبان برای تهدید دولت افغانستان باقی می‎ماند
هاشمی معتقد است که آمریکا تلاش می‌کند تا گروه طالبان را به عنوان تهدید همیشگی برای دولت افغانستان زنده نگه دارد و اکنون نیز این گروه در برخی مناطق افغانستان با حضور گسترده منتظر وخامت اوضاع در این کشور هستند تا بار دیگر به قدرت برسند.
ضعف دولت افغانستان در از بین بردن طالبان
هاشمی با اشاره به رابطه 2 طرفه طالبان و آمریکا گفت که دولت آمریکا هیچگاه نمی‎خواهد تا گروهی را که ساخته و مدیریت کرده است از بین ببرد و به همین دلیل ظاهرا در راستای مبارزه با تروریسم در افغانستان ناکام مانده است.
وی تاکید کرد که دولت جدید افغانستان که 12 سال پیش به قدرت رسیده بود، بایستی با مقاومت در برابر طالبان، راهکارهایی را برای از بین بردن این گروه روی دست می‌گرفت.
به باور عضو پارلمان افغانستان، یکی از راهکارهایی که دولت افغانستان می‎توانست اکثر گروه طالبان را جلب کند، ایجاد زمینه‎های شغلی و زندگی بهتر برای اعضای این گروه در افغانستان بود که متاسفانه دولت افغانستان در این راستا تاکنون اقدام جدی انجام نداده است.
هاشمی معتقد است که اکثریت گروه طالبان را جوانان افغان تشکیل می‎دهند که به دلیل عدم زمینه کاری و فقر اقتصادی با طالبان همراه شده و علیه دولت و مردم افغانستان می‌جنگند.
گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهند که باوجودی که بیش از 12 سال از حضور نیروهای خارجی به رهبری آمریکا در افغانستان می‌گذرد اما تهدید طالبان و تروریسم نیز از سال 2004 به این سو، در این کشور افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها