افزایش نگرانی از وضع کارگران خارجی در عربستان

افزایش نگرانی از وضع کارگران خارجی در عربستان
جمعه 22 آذر 1392 - 19:20

العالم - تحلیلگر سیاسی عرب با اشاره به سرکوب کارگران اتیوپیایی در عربستان گفت: متاسفانه بسیاری از کشورهای نفتی از دولتهای آفریقایی یا آسیایی مانند اتیوپی یا هند کارگران زیادی وارد کرده اند که در شرایط بسیار نامناسب به فعالیت مشغولند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم " وسام حمادی " روز جمعه افزود: شهروندان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از این عده مانند برده بهره برداری می کنند که یک خطر جمعیتی بزرگ تلقی می شود چون سالها در آبادسازی این کشورها سهیم بودند اما بدون آنکه حقشان داده شود، اخراج شدند. 

حمادی ضمن انتقاد از عربستان به خاطر اخراج غیرقانونی کارگران، گفت: هیچ کشوری حق ندارد کارگران را بدون اعطای حقشان اخراج نموده، مورد ضرب و شتم قرار داده یا به قتل برساند.

وزارت اطلاع رسانی اتیوپی اخیرا فیلمی از ظلم به کارگران اتیوپیایی و شکنجه آنان و اوضاع بد این افراد در عربستان" با عنوان جهنم در زمین "  پخش کرد که متاسفانه فقط با محکومیت ظاهری از سوی کشورهای غربی مدعی حقوق بشر مواجه شد و حتی برخی از کشورهای عربی واقعیت آن را وارونه جلوه دادند.

در این فیلم کوتاه اتیوپیایی ها خواستار حمایت از اتباع کارگر خود در عربستان و نجات آنان از برخوردهای ظالمانه و غیرانسانی شده اند.

در این فیلم نیروهای امنیتی عربستان با لباس غیرنظامی در حال ضرب و شتم افرادی هستند که دست های آنها بسته شده است. در بخش دیگری از این فیلم با وجود مجروح بودن کارگران اتیوپیایی نیروهای امنیتی آنها را با قنداق تفنگ کتک می زنند. این فیلم که با آهنگ تأثیرگذاری همراه است ، درد و رنج کارگران اتیوپیایی مقیم عربستان را به تصویر می کشد، و از برخورد غیرانسانی و تبعیض آمیز مسئولان با آنها خبر می دهد؛ در این فیلم از سازمان های حقوقی بین المللی درخواست شده است که به این مسأله واکنش نشان دهند تا مانع وقوع فاجعه انسانی در عربستان شوند .

درهمین حال شماری از اتباع اتیوپی در جریان حمله جوانان سعودی و پلیس به منازل آنان در حومه ریاض که به اصطلاح برای اخراجشان از کشور صورت گرفت، کشته و زخمی شدند. 

رسانه های گروهی عربستان ضمن جعل واقعیت، اعتراض کارگران اتیوپیایی به وضعیت بد زندگی و دستمزد پایینشان را به شکل شورش در ریاض و حمله بیگانگان به شهروندان سعودی و اموالشان جلوه داده و از آن به عنوان دستاویزی برای توجیه اخراج کارگران استفاده نمودند.      

یک نویسنده سعودی هم با اشاره به نقش کارگران خارجی در زمینه رشد اقتصاد عربستان گفت: درست است که بسیاری از این کارگران غیرقانونی هستند؛ اما در واقع قربانی شده اند، از دهه 80 قرن بیستم، بازرگانان سعودی با وعده کار، از آفریقا و آسیا کارگر آوردند؛ اما نه تنها به آنان شغلی ندادند بلکه بدون مجوز آنان را در بازار سیاه کار رها کرده و باعث شدند کارگران مزبور برای امرار معاش و یافتن کار حتی مجبور به پرداخت ماهانه حق حساب شوند. 

بسیاری از صاحبکاران در عربستان با وعده اخذ مجوز کار، پول زیادی از کارگران خارجی به ویژه اتباع اتیوپی می گیرند که پس از آن مشخص می شود مجوز جعلی و غیرقانونی است.

سرکوب و ظلم علیه کارگران خارجی در عربستان سعودی در شرایطی ادامه دارد که این کشور مدتی قبل با حمایت غرب، توانست حق عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو را به دست آورد.

درهمین حال " جاس استوگ " معاون مدیر اجرایی بخش خاورومیانه و شمال آفریقای دیدبان حقوق بشر از سرکوب شدید در عربستان و عدم اجرای وعده های ریاض در زمینه حفظ حقوق بشر انتقاد کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها