اسرائیل به دنبال 60 درصد زمین های کرانه باختری

اسرائیل به دنبال 60 درصد زمین های کرانه باختری
جمعه 22 آذر 1392 - 21:03

العالم - طرح جان کری وزیر خارجه آمریکا برای مذاکرات سازش مصادره 60 درصد از مساحت کرانه باختری به بهانه تامین امنیت رژیم صهیونیستی است.

به گزارش خبرنگار شبکه العالم از کرانه باختری، "جان کری" وزیر خارجه آمریکا در دیدار اخیر خود با "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان، حرف تازه ای برای گفتن نداشت؛ اما بر اساس خبرهای فاش شده، به نظر می رسد که کری فقط تلاش داشت عباس را تحت فشار قرار دهد تا چارچوب پیشنهادی واشنگتن را امضا کند.

بر پایه چارچوب پیشنهادی آمریکا، مقدار بیشتری از اراضی کرانه باختری در اختیار تشکیلات خودگردان قرار می گیرد؛ اما در مقابل، 60 درصد از مساحت کرانه باختری، تحت عنوان ساخت شهرک های صهیونیست نشین یا به بهانه حفظ امنیت رژیم اشغالگر صهیونیستی، مصادره می شود.

به گفته خبرنگار شبکه العالم، وقتی جان کری از منطقه "غور اردن" صحبت می کند، این منطقه دستکم 32 درصد از مساحت کرانه باختری را در بر می گیرد، از آن گذشته، این منطقه، منبع حیاتی آبی و غذایی فلسطینی ها به شمار می آید، به این ترتیب واگذاری تسلط بر این منطقه به رژیم اشغالگر صهیونیست به معنی مصادره مهم ترین منطقه از اراضی فلسطینی ها به شمار می رود.

براساس طرح جدید آمریکا نیروهای اسرائیلی به مدت 10 سال در غور اردن باقی می‌مانند تا نیروهای امنیتی فلسطین بتوانند مسئولیت تامین امنیت دراین منطقه را به عهده بگیرند. اما عباس با این طرح مخالفت کرد. پیشتر فرستاده ویژه اوباما به خاورمیانه "جیمز جونز" طرحی را ارائه داده بود که براساس آن نیروهای بین‌المللی در منطقه "الاغوار" به رهبری آمریکا مستقر می شوند و نیروهای اسرائیلی در این منطقه نخواهند بود.

فلسطینی ها این پیشنهاد را رد کردند زیرا با توجه به این که اختیار گذرگاه ها همچنان در دست رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند، به این ترتیب، حاکمیت فلسطینی ها بر این مناطق منتفی خواهد بود.

خبرنگار شبکه العالم، تاکید کرد که محافل فلسطینی بر این باورند که طرح جان کری باید با تمام جزئیات رد شود، زیرا تنها هدف این طرح، تثبیت اشغالگری رژیم صهیونیستی و تامین امنیت این رژیم است و هیچ موردی از منافع فلسطینی را مدنظر قرار نداده است.

محور پیشنهادات وزیر خارجه آمریکا، تدابیر امنیتی در غور اردن بود. زیرا "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی تمایل دارد که در صورت ایجاد کشور فلسطین، این کشور کاملا خلع سلاح شده باشد و به این ترتیب، حضور نظامی رژیم صهیونیستی در طول مرزها با اردن همچنان برقرار بماند و پایگاه های هشدار زودهنگام اسرائیلی نیز بر تپه های کرانه باختری همچنان برجا بماند.

نتانیاهو بعید دانست که رژیم صهیونیستی مسئولیت امنیت این منطقه را به نیروهای بین المللی یا نیروهای مشترک با فلسطینی ها واگذار کند و این مساله ای است که فلسطینی ها قاطعانه با آن مخالفند، زیرا معنی آن ادامه اشغالگری رژیم صهیونیستی است و این مغایر با حاکمیت فلسطینی ها بر فلسطین است.

جان کری پنجشنبه شب، برای دومین بار طی هفته جاری، با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان در رام الله دیدار کرد تا او را مجبور به امتیازی دهی پیش از نشست روز جمعه با بنیامین نتانیاهو کند. وی پس از دیدار با نتانیاهو راهی اردن خواهد شد.

12-13

 

پربیننده ترین خبرها