در پی دیدار معاون دبیرکل حزب الله با سفیر قطر صورت گرفت:

وحشت ریاض از بازی پیچیده قطر در لبنان

وحشت ریاض از بازی پیچیده قطر در لبنان
سه شنبه 26 آذر 1392 - 10:11

به نظر می رسد که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تنها در صدور بیانیه با هم هستند و در عمل هر یک راه خود را می رود که این مساله را می توان در رفتارهای متفاوت این کشورها در قبال تحولات منطقه به خوبی مشاهده کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه العرب چاپ لندن که نزدیک به محافل تندروی عرب می باشد، در همین رابطه نوشت که مسئولان برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از دیدار علی بن حمد المری سفیر جدید قطر در لبنان با شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب الله ابراز نگرانی کردند.
به نوشته این روزنامه، قطر قبلاً هر نوع ارتباطی با حزب الله لبنان را تکذیب می کرد ولی دیدار المری با شیخ قاسم سؤالاتی را درباره ارتباط این دو طرف در اذهان ایجاد کرده است .
دفتر اطلاع رسانی حزب الله لبنان در بیانیه ای اعلام کرد: المری و شیخ قاسم در این دیدار به بررسی اوضاع لبنان پرداختند و بر لزوم حل مسالمت آمیز معضلات منطقه خاورمیانه برای تأمین منافع ملل منطقه و همکاری احزاب و تشکّل های سیاسی لبنان با یکدیگر برای خدمت به مردم تأکید کردند. 
سید حسن نصرالله نیز دو هفته پیش از دیدار خود با نماینده اعزامی قطر به لبنان خبر داد و اعلام کرد: قطر احتمالاً در سیاست های خود در منطقه بازنگری خواهد کرد .
دبیرکل حزب الله با بیان اینکه قطر با توجه به تغییر و تحولاتی که در هرم قدرت این کشور ایجاد شده است، به احتمال قوی در همه سیاست های خود در منطقه بازبینی خواهد کرد، گفته بود: برای اولین بار این مساله را اعلام می کنم که ما با قطر در چند سال گذشته ارتباط داشتیم و این ارتباط اینگونه بود که یک نفر از طرف ما و یک نفر نیز از طرف قطر هر چند وقت  یک بار با یکدیگر دیدار می کنند ولی ما و قطر در امور سیاسی اختلافات اساسی داریم .
کارشناسان سیاسی اعلام می کنند که ارتباط قطر با حزب الله دیگر قابل انکار و تکذیب نیست و باعث بروز اختلاف بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد شد در حالی که اعضای این شورا از جمله قطر با گنجاندن حزب الله در لیست گروه های تروریستی موافقت کرده اند.
در همین حال روزنامه العرب در ادامه گزارش خود به نقل از کارشناسانی که از آنها نام نبرده است، نوشت: علنی شدن ارتباط قطر و حزب الله بیش از پیش باعث نارضایتی عربستان از قطر خواهد شد زیرا عربستان اعلام می کند که قطر برخلاف اجماع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس رفتار می کند و این در حالی است که تمیم بن حمد آل ثانی امیر جدید قطر در اجلاس کویت متعهد شده بود که تغییری در سیاست خارجی کشورش براساس دیدگاه ها و سیاست های  شورای همکاری خلیج فارس ایجاد کند . 
عربستان در اعتراض به نحوه عملکرد قطر در یمن و مصر تلاش می کرد که دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را وادار به محکوم کردن رفتار قطر کند و بازنگری در عضویت قطر در این شورا را روی میز بگذارد ولی میانجیگری کویت مانع تیرگی بیشتر روابط قطر و عربستان شد.
قطر تدابیری را برای اخراج 30 تبعه لبنانیِ مرتبط با حزب الله از این کشور اتخاذ کرده بود و اعلام کرد که این تدابیر در راستای مصوبه وزرای کشور اعضای شورای همکاری خلیج فارس اتخاذ شده است.
وزرای کشور اعضای شورای همکاری خلیج فارس روز 28 نوامبر 2013 در منامه مرکز مجمع الجزایر بحرین طرحی را با عنوان اخراج اتباع لبنانی از کشورهای عضو این شورا و جلوگیری از هر گونه حمایت مالی مستقیم و غیرمستقیم از حزب الله لبنان تصویب کردند که اخبار منتشره حاکی از تصویب این طرح با فشارهای عربستان است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها