چانه‌زنی آنکارا و تل‌آویو بر سر خون‌بهای کشتگان مرمره

چانه‌زنی آنکارا و تل‌آویو بر سر خون‌بهای کشتگان مرمره
دوشنبه 2 دی 1392 - 16:12

یک روزنامه صهیونیستی پیش بینی کرد که به دنبال کاهش مبلغ غرامت درخواستی از سوی ترکیه برای خانواده های اتباع این کشور که در حمله نیروهای اسراییلی به کشتی مرمره (کاروان کمک های مردمی برای غزه) در سال 2010 کشته شدند، به زودی آنکارا با تل آویو توافقنامه صلح امضا کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این روزنامه صهیونیستی امروز (دوشنبه) به نقل از یک کارمند بلندپایه نوشت: دولت ترکیه درباره میزان خسارت هایی که باید به خانوده کشته شدگان ناوگان آزادی پرداخت شود، مواضع نرم تری اتخاذ کرده و به هیئت اسراییلی که از آنکارا دیدار کردند، مبلغی کمتر از گذشته پیشنهاد داده است.

به نوشته هاآرتص، این کارمند اسراییلی بدون آن که به مبلغ پیشنهادی ترکیه اشاره ای کند، گفت: قبلا از اسراییل خواسته شده بود که به ازای هر یک از کشته شدگان یک میلیون دلار پرداخت کند، درحالی که پیشنهاد اسراییل 100 هزار دلار برای هرخانواده بود، ولی مبلغ فعلی که از سوی ترکیه پیشنهاد شده معقول است.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، گفتگوهای دو هفته قبل میان مقامات آنکارا با هیات اسراییلی به ریاست "یوسی کوهن" مشاور نتانیاهو در امور امنیت داخلی و با مشارکت "ژوزف چخانوویر" فرستاده ویژه نتانیاهو برای مذاکرات ترکیه و "نیسیم بن شیتریت" مدیرکل وزارت خارجه اسراییل پیشرفت قابل توجهی داشته است.

هاآرتص خاطرنشان کرد: حضور بن شیتریت، نشانگر اطلاع "آویگدور لیبرمن" وزیر خارجه اسراییل از مفاد این گفتگوهاست. این در حالی است که لیبرمن در سالهای اخیر به شدت مخالف گفتگو با آنکارا بوده است.

به گزارش هاآرتص، کارمند اسراییلی همچنین گفته است: توافقنامه آماده است و فقط کافی است مبلغ مورد نظر در جای خالی نوشته شود. هردو طرف مایلند این موضوع در سریع ترین زمان ممکن حل و فصل شود تا روابط عادی خود را از سر بگیرند.

گفتنی است روابط اسراییل و ترکیه پس از جنگ غزه در سال 2008 تیره شد و در ماه "می" سال 2010 بعد از کشته شدن 9 فعال ترک در ناوگان آزادی "مرمره" که برای شکستن محاصره غزه به ساحل این شهر رفته بود روابط تیره تر از قبل شد تاجایی که سطح روابط دیپلماتیک میان تل آویو و آنکارا به حداقل رسید.

علی رغم آن که بعد از جلوگیری آنکارا از شرکت نیروی هوایی اسراییل در تمرینات ناتو در خاک ترکیه روابط نظامی و امنیتی بین دو طرف کاهش یافت، در ادامه چندین قرارداد نظامی بین آنکارا و تل آویو منعقد شد.

روابط تجاری میان اسراییل و ترکیه نیز نه تنها کاهش نیافت، بلکه طی سالهای اخیر و بعد از درگرفتن جنگ در سوریه رو به افزایش نهاد، چنان که ترکیه از راه اردن و از طریق بنادر اسراییلی کالاهایش را به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می کند.

پربیننده ترین خبرها