آثار تاریخی سوریه و چشم طمع تروریست ها

آثار تاریخی سوریه و چشم طمع تروریست ها
سه شنبه 3 دی 1392 - 23:11

العالم - سه سال جنگ تحمیلی ضد سوریه، همه خط قرمزها را درنوردید و حرمت هیچ چیز را رعایت نکرد به طوری که این کشور که از میراث باستانی، فرهنگی و جایگاه معنوی مهمی در میان کشورهای جهان برخوردار است، متحمل خسارت های سنگینی در زمینه میراث باستانی، دینی و مذهبی شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در حالی که اخبار کشته شدن مردم سوریه همچنان بخش های خبری زیادی را به خود اختصاص داده است، این بار موضوع آثار باستانی و تاریخی سوریه به موضوعی مهم تبدیل شده، زیرا بر اثر آتش سوزی ها و بمباران ها و همچنین حفاری های غیرقانونی بسیاری از اماکن تاریخی و میراث باستانی این کشور تاریخی از بین رفته است.

"ایرینا بوکووا" رئیس سازمان یونسکو، اخیرا از حفاری های غیرقانونی در اماکن مربوط به آثار باستانی سوریه به شدت ابراز نگرانی کرده و می گوید: یونسکو، به موزه ها و حراجی ها درباره این مشکل هشدار داده است.

دکتر "مامون عبدالکریم" رییس سازمان آثار باستانی و موزه های سوریه نیز درباره آسیب های وارده به میراث باستانی سوریه، گفت: آثار باستانی سوریه نیز همانند همه بخش های دیگر این کشور، نابود و ویران شده و اگر بخشی از آنها سالم و در امان مانده، به سبب شرایط محیطی و همکاری برخی از ساکنان مناطقی است که در امان مانده اند.

عبدالکریم می افزاید: سوریه، 10 هزار مکان باستانی و تاریخی دارد و حفاظت از همه این اماکن غیرممکن است. وضع موزه ها کمی بهتر است، زیرا آثار باستانی موجود در آن ها تخلیه و به اماکنی امن منتقل شده اند.

وی می افزاید: از آن جا که این میراث، تنها مختص سوریه نیست، این مساله به اطلاع  یونسکو رسانده شده تا مسئولیت خود را در قبال حفاظت از آن ها انجام دهد.

رییس سازمان آثار باستانی و موزه های سوریه تاکید می کند: ما نیازمند همکاری فعالان بین المللی هستیم، سعی کردیم از طریق سازمان های بین المللی صدایمان را به آن ها برسانیم و تاکید کنیم که اگر مرزهای سوریه در برخی از مناطق باز بماند، کشورهای همسایه نظیر ترکیه باید قدرتمندانه عمل کنند و جلوی قاچاق آثار باستانی از مرزها را بگیرند.

عبدالکریم می افزاید: یونسکو در زمینه جلوگیری از قاچاق آثار باستانی و تاریخی سوریه و تجارت با این آثار همکاری داشته و در این زمینه به ایجاد صفحه ای اینترنتی با هدف خبررسانی در این خصوص به همه کشورهای جهان و نشان دادن آسیب های وارد شده در این مجال اشاره کرده است.

دکتر "علی القیم" معاون وزیر فرهنگ سوریه نیز در این زمینه می گوید: آمار سازمان آثار و موزه ها حاکی از آن است که بیش از 500 مکان باستانی و تاریخی سوریه، در معرض حفاری های غیراصولی با هدف سرقت قرار گرفته است تا آثار سرقت شده به ترکیه، اردن یا لبنان قاچاق شوند. یکی از معروف ترین اماکنی که در معرض این گونه عملیات قرار گرفته است، افامیا و شهرهای فراموش شده در شمال سوریه است، به غیر از این آثار، تعدادی زیادی از آثار تاریخی سوریه نیز از سوی تروریست ها کاملا ویران شده اند.

وی می افزاید: هیچ کس نمی تواند آماری دقیق از آن چه در سوریه می گذرد ارائه دهد، زیرا جنگ در این کشور همچنان ادامه دارد و بسیاری از مناطقی که کانون درگیری هستند، از دسترس دولت سوریه خارج شده و در اختیار تروریست ها قرار گرفته و کسی قادر نیست تا از آثار فرهنگی و تاریخی موجود در آنها حمایت کند.

القیم تاکید می کند: حفاظت از این آثار باستانی و تاریخی، مسئولیتی همگانی و بین المللی است.

*از غسان رمضان

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها