سئوال‌ سرنوشت‌ساز: عامل ‌انفجار خونبار در مصر کیست؟

سئوال‌ سرنوشت‌ساز: عامل ‌انفجار خونبار در مصر کیست؟
چهارشنبه 4 دی 1392 - 13:51

نخست وزیر مصر انفجار اخیر در استان الدقهلیه را جنایتی تروریستی با هدف ایجاد ترس و وحشت در میان مردم و ضربه زدن به فرایند سیاسی کشور دانست.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، واکنش دولت مصر به این انفجار در حالی صورت می گیرد که گروه اخوان المسلمین، ضمن محکوم کردن آن، دولت را به دست داشتن در این انفجار متهم و هدف از آن را دور زدن همه پرسی درباره قانون اساسی جدید ارزیابی کرد.
با این حال هر دو طرف درگیر در مصر، بدون داشتن سند و مدرک یکدیگر را به دست داشتن در انفجار متهم می کنند و به نظر می رسد که هر یک از آنها به دنبال بهره برداری سیاسی از این انفجار است.
"حازم الببلاوی"  نخست وزیر دولت مصر، به صورتی کالا ضمنی و غیرمستقیم، گروه اخوان المسلمین را به دست داشتن در انفجارهای دقهلیه متهم و بر مجازات گروه هایی که در اقدامات تروریستی دست دارند، تاکید کرد.
وی با اشاره به وضع قوانینی مبنی بر ممنوعیت فعالیت گروه اخوان المسلمین، تاکید کرد که دولت اجرای این قوانین را با جدیت دنبال می کند.

اللبلاوی خاطرنشان کرد: انفجار روز گذشته، اقدامی تروریستی به تمام معنی کلمه است و دولت، هوشیارانه و قاطعانه با آن برخورد خواهد کرد.
از سوی دیگر، احزاب سیاسی و شخصیت های مصری، ضمن ابراز ناخرسندی از ادامه خشونت طلبی گروه اخوان المسلمین، بازداشت همه افراد این گروه را خواستار شدند.
"عبدالمعز ابراهیم " عضوسابق شورای عالی دادگستری مصر روز سه شنبه به خبرنگار شبکه العالم گفت: گروه اخوان المسلمین، در برهه اخیر، یعنی از آغازانقلاب 30 ژوئن تاکنون، دشمنی و خشونت را پیشه خود کرده و دست به اقداماتی جنایتکارانه زده است.
گروه "ائتلاف ملی حمایت ازمشروعیت اخوان المسلمین" نیز انفجارهای الدقهلیه را محکوم کرد.

برخی اعضای این گروه در واکنش به اقدام مسئولان در  متهم کردن اخوان المسلمین بدون ارائه دلیل و مدرک، دولت مصر را به دامن زدن به بحران، به منظور دور زدن  فرایند همه پرسی قانون اساسی متهم کردند.
"سیف عبدالفتاح" استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره و یکی از رهبران این ائتلاف، به شبکه العالم گفت: من معتقدم این خشونت، صحنه سازی رژیم کودتاگر حاکم بر مصر است تا با استفاده از آن بتواند هرگونه اعتراض را با خشونت، سرکوب کند.
ناظران سیاسی مرحله خشونت بار کنونی در مصر را سخت ترین مرحله تاریخ این کشور می دانند و معتقدند گروه اخوان المسلمین هم اکنون در تیررس دولت قرار گرفته و به نظر می رسد  بحران سیاسی کشور وارد مرحله ای بسیار سخت شده است.


24-22:56

پربیننده ترین خبرها