اولاند در ریاض تشکیل دولت لبنان را بررسی می کند

اولاند در ریاض تشکیل دولت لبنان را بررسی می کند
چهارشنبه 4 دی 1392 - 18:32

رئیس جمهور فرانسه، در دیدار با پادشاه عربستان، مساله تشکیل کابینه جدید در لبنان را بررسی خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه لبنانی النهار، به نقل از یک منبع دیپلماتیک که نامش را فاش نکرد نوشت: پاریس، اوضاع لبنان را به دقت پیگیری می کند و برای برقراری ثبات در این کشور اهمیت ویژه ای قائل است و از منشور "بعبدا" در خصوص ضرورت بی طرف ماندن لبنان در قبال بحران های منطقه از جمله درگیری ها در سوریه حمایت می کند.

این منبع که در کاخ ریاست جمهوری فرانسه فعالیت می کند، گفت: خلأ حاکمیتی در لبنان و نبود کابینه دارای صلاحیت های کامل و ناتوانی از تشکیل کابینه ای جدید از یک سو و امکان به وجود آمدن بحران در زمینه ریاست جمهوری به سبب ناتوانی از انتخاب رئیس جمهور جدید در تاریخ مشخص از سوی دیگر، فرانسه را نگران می کند زیرا چنین اتفاقی می تواند لبنان را وارد محدوده خطر کند. در این میان اگر بحران سوریه ادامه یابد و کنفرانس ژنو 2 نتواند به نتایجی که از آن انتظار می رود، ختم شود، عمر بحران طولانی تر و پیامدهای آن دامنگیر لبنان خواهد شد.

این منبع همچنین درباره برنامه هایی که فرانسه برای لبنان در نظر گرفته است، به سفر فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در تاریخ 29 و 30 ژانویه به ریاض اشاره کرد و گفت: فرانسه، تماس های خود با همه کُنِشگران لبنانی را ادامه خواهد داد و برای ایفای نقش در حل داخلی بحران لبنان اعلام آمادگی می کند. پاریس می تواند میزبان گفت وگوی کنشگران لبنانی باشد به این شرط که آن ها خودشان در این زمینه به توافق برسند، تا پاریس به عرصه ای برای دودستگی داخلی میان لبنانی ها تبدیل نشود.

وی افزود: رئیس جمهور لبنان، موضوع تشکیل کابینه لبنان را با پادشاه عربستان در میان خواهد گذاشت و تلاش هرچه بیشتر عربستان سعودی و همکاری جهت پیشبرد تشکیل کابینه در لبنان را خواستار خواهد شد. با این حال، واقعیت آن است که این دیدار پیش از آن که سیاسی باشد، اقتصادی خواهد بود و علاوه بر موضوع لبنان، موضوعات دیگری نظیر بحران سوریه و چگونگی تعامل با این موضوع و همچنین بررسی موضوع تعامل با ایران نیز در دستور کار رئیس جمهور فرانسه خواهد بود.

این دیپلمات خاطر نشان کرد: به نظر من سفر رئیس جمهور فرانسه به عربستان نمی تواند تاثیر چندانی در خصوص مساله لبنان داشته باشد مگر این که این موضوع در چارچوب بسته ای از توافقنامه های منطقه ای و با هماهنگی دولت آمریکا باشد، اما در حال حاضر این مسائل روشن نیست و باید تا زمان وقوع آن صبر کرد. در حال حاضر کاخ الیزه اطلاعاتی در این زمینه ندارد.

وی تاکید کرد: منفی یا مثبت بودن شرایط لبنان، پیش از تاریخ برگزاری کنفرانس کشورهای کمک کننده و سازمان های مرتبط به بحران آوارگان سوری مشخص خواهد شد. این کنفرانس در اواسط ماه ژانویه در کویت برگزار خواهد شد.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها