عربستان برای هم پیمانی با فرانسه چه باجی داد؟

عربستان برای هم پیمانی با فرانسه چه باجی داد؟
جمعه 6 دی 1392 - 14:27

مسئولان سعودی که این روزها در سایه تحولات جهان عرب، با شکست پی درپی سیاست هایشان در منطقه و تیره شدن روابط با هم پیمانان سنتی خود روبرو شده اند؛ این بار به سراغ فرانسه رفتند تا بتواند با وعده امضای قراردادهای مختلف تسلیحاتی، هسته ای و حمل نقل در بازار 550 میلیارد دلاری عربستان، هم پیمان تازه ای برای خود بیابید.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اولویت فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه که قصد دارد یکشنبه و دوشنبه آینده به عربستان سعودی سفر کند پیش از هر چیز بدنبال انعقاد قراردادهای بی سابقه سلاح با هم پیمان سعودی و غنیمت شمردن فرصت سردی روابط آمریکا و عربستان برای ورود به بزرگترین بازار مصرف کنندگان سلاح در باشگاه کشورهای نفت خیز عرب است که طی یک دهه بیش از هفتاد میلیارد دلار برای بزرگترین زرادخانه منطقه هزینه کرده است.
روزنامه السفیر با بیان این مطلب افزود: رئیس جمهوری فرانسه در اندیشه این است که در صورت عقب نشینی آمریکا از بحرانهای خاورمیانه و آسیای میانه و قطعیت یافتن امضای توافقنامه هسته ای ایران به تدریج جای آمریکا را دراین بازار اشغال کند.
یکی ازمشاوران کاخ الیزه به نقل از افرادی که به ریاض سفرکرده اند، گفت: عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی دستور داده است که از الان به بعد فرانسه را در اولویت قراردادهای اقتصادی و تجاری قرار دهند.
ارزش قراردادهای تجاری و اقتصادی در 10 سال آتی در بازار عربستان عموما در حمل و نقل، راکتورهای هسته ای، سلاح، صنایع دفاعی و زیر ساختها، بیش از 550 میلیارد دلار خواهد بود.
اما رئیس جمهوری فرانسه در نظر دارد پیش از پایان سال جاری، امضای پادشاه عربستان را برای یک قرارداد حیاتی بگیرد و با فروش موشک های جدید مدل " کروتال " به ارزش 7/2 میلیارد یورو و انعقاد قرارداد حفاظت و مجهزسازی موشکها و پدافند هوایی و مرزی این کشور به ارزش 4/2میلیارد یورو، شرکت " تالس " را از یک بحران واقعی نجات دهد.
ربستان اقدامات اولیه انعقاد قراردادها را انجام داده اما هنوز درنهایی کردن آن تردید دارد.
اما مهم ترین قراردادی که آزمونی برای استقبال عربستان از فرانسه به شمار می رود انعقاد سومین قرارداد خرید مجموعه جدیدی از ناوچه های و زیردریایی های فرانسوی است.
این قرارداد که به ارزش 15 الی 20 میلیارد یورو است، پاداش نزدیکی روابط و وحدت مواضع دیپلماتیک دو کشور به شمار می رود و برای اولین بار عربستان به یگان زیردریایی مجهز می شود و هم پیمانی برای مقابله با ایران و نظام سوریه دست و پا می کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها