روایت رسانه ها از جنگ استقلال اردوغان در ترکیه!

روایت رسانه ها از جنگ استقلال اردوغان در ترکیه!
سه شنبه 10 دی 1392 - 14:40

روزنامه های ترکیه به پیشبینی تحولات اخیر در این کشور پرداخته و آنچه بیش از همه جلب توجه می کند، استفاده نخست وزیر ترکیه از واژه ای به عنوان جنگ استقلال است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، جنجال در پی افشای فساد مالی، بازداشت های پی در پی و تحقیقات از متهمان به همراه حملات آتشین سیاسی در ترکیه به اوج رسیده است. اگرچه اردوغان "فتح الله گولن" روحانی و سیاستمدار تبعیدی خود خواسته در آمریکا را عامل توطئه ای برای سرنگونی حکومت می دادند، موسس حزب "حزمت" یا همان خدمت اتهامات اردوغان را رد کرده و می گوید: "خداوند می‌داند چه کسی در پس پرده قرار دارد؟"

رسوایی فساد با همه ابعاد و هدف های پشت پرده اش، چارچوب سیاست در ترکیه را به لرزه در آورده است.

در این میان روزنامه های ترکیه، به بررسی سیاست داخلی این کشور و مواضع اردوغان پس از رسوایی های اخیر مالی و درگیری های حزبی پرداخته اند. روزنامه "طرف" استفاده اردوغان از واژه "جنگ استقلال" را نوعی قمار می داند، روزنامه "استار" معتقد است ترکیه بازنده هرگونه جنگی میان حزب "عدالت و توسعه" و گروه "فتح الله گولان" خواهد بود و روزنامه "رادیکال" نیز اذعان می کند که ترکیه نگران حکومت استبدادی است و از این مسئله رنج می برد.

ابتدا روزنامه "طرف" تعبیر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به "جنگ استقلال" را قمار عنوان کرد و در مقاله ای این سوال را مطرح می کند که "اردوغان در جنگ استقلالش علیه چه کسی به میدان آمده است؟ علیه حریف اسلامگرای خود فتح الله گولان و گروه وی؟ آیا جهاد علیه این گروه اسلام گرا صورت می گیرد؟ این روزنامه پاسخ می دهد:"اما واقعیت عکس این مسئله است، چون جنگ واقعی علیه حزب "مردم جمهوری‌خواه" ترکیه، اروپا، آمریکا، امپریالیسم و جهان مسیحیت در شرف آغاز است. این روزنامه موقعیت اردوغان را در این مسیر، راهی ترسناک شبیه به کابوس می داند.

روزنامه "استار" در مقاله ای با عنوان "ترکیه شکست خورده" می نویسد: حزب عدالت و توسعه بحران کنونی در ترکیه را توطئه ای برای سرنگونی حکومت می داند و حزب "گیزی" و گروه اسلامگرای" گولن" از عوامل اصلی این توطئه هستند که از سوی برخی از کشورها حمایت می شوند.

این روزنامه می افزاید: گروه اسلامگرای گولن بر این باورند که اردوغان از سال 2004 تاکنون رویای براندازی این گروه را در سر می پروراند و برای آنها امکان ندارد با کسی که قصد خفه کردن آنها را دارد، کنار بیایند. در نتیجه در صورت ادامه تنش میان حزب عدالت و توسعه و گروه گولا،ن هیچیک از این دو گروه پیروز نخواهند شد و در حقیقت ترکیه بازنده و شکست خواهد بود.

چنگیز چاندار در سرمقاله روزنامه "رادیکال" با عنوان "یا یک مرد یا دموکراسی" می نویسد: صحنه فاشیسم بار دیگر با اردوغان متجلی شد، زمانی که وی از جنگ استقلال جدیدی به خاطر ترکیه نوین سخن می گوید.

رادیکال می افزاید: اگر اردوغان پیروز این نبرد باشد، ما در مقابل حکومت یک مرد و یک حزب خواهیم بود و اردوغان پس از دور کردن ارتش از سیاست، با آرامش خاطر به حذف همه مخالفان خود می پردازد.اردوغان اقدامی در زمینه مبارزه با فساد انجام نخواهد داد و ادامه حکومت او کوبیدن میخ جدیدی بر تابوت دموکراسی خواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها