سفیر قطر به وزارت خارجه مصر احضار شد

سفیر قطر به وزارت خارجه مصر احضار شد
شنبه 14 دی 1392 - 16:07

سخنگوی وزارت خارجه مصر از احضار سفیر قطر در قاهره به وزارت خارجه مصر خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، بدر عبدالعاطی سخنگوی وزارت خارجه مصر دقایقی پیش (عصر شنبه) در گفتگو با خبرنگاران، از احضار "سیف بن مقدم البو عینین" سفیر قطر در قاهره به وزارت خارجه، در اعتراض به بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه قطر خبر داد.

دولت مصر مراتب اعتراض شدید خود را به اقدام وزارت خارجه قطر، به سفیر دوحه در مصر اعلام کرد.

وزارت خارجه قطر در بیانیه ای که امروز (شنبه) صادر شد، دولت مصر را به «سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز اعضای جماعت اخوان المسلمین با هدف قتل و کشتار» متهم کرده بود.

در این بیانیه که خبرگزاری رسمی قطر آن را منتشر کرد، آمده است: "آنچه در مصر رخ داده و در حال رخ دادن است، دلایلی پی در پی است که نشان می دهد رویارویی با مردم و استفاده از راهکار امنیتی و وارد کردن ارتش به خیابان ها، موجب امنیت و ثبات نمی شود".

این اقدام قطر در حالی صورت می گیرد که سخنگوی وزارت خارجه مصر هفته گذشته با اعتراض شدید به دخالت های دوحه در امور داخلی مصر گفته بود: صبر دولت مصر اندازه دارد و دولت مصر موضع خود در قبال قطر را چندین بار اعلام کرده و تسامح و سعه صدر ما، نشات گرفته از هویت عربی ما است.

وی درعین حال هشدار داد که صبر و بردباری حد و اندازه ای دارد و ممکن است هر آن به پایان برسد.

دولت قطر از گروه اخوان المسلمین مصر بعد از رسیدن به قدرت در دو سال اخیر حمایت سیاسی، مالی و تبلیغاتی کرده و در این راه از شبکه الجزیره کمک گرفته است. دولت مصر شبکه الجزیره قطر را متهم می کنند که با بزرگنمایی اعتراضات طرفداران مرسی و دگرگون جلوه دادن حقایق مصر، به ناآرامی در این کشور دامن می زند.

روزنامه فایننشال تایمز اخیرا در خصوص تاثیر عزل مرسی بر سیاست خارجی قطر نوشت: عزل مرسی از ریاست جمهوری مصر ضربه ای دردناک برای قطر است که به گروه اخوان المسلمین دل بسته بود. قطر در لیبی و سوریه اشتباه کرد و در مصر هم میلیاردها دلاری را که برای دولت محمد مرسی هزینه کرد، از دست داد.

دادستان کل مصر نیز هفته گذشته دادخواستی را دریافت کرده بود که در آن، امیر قطر به تحریک خشونت در مصر از طریق پناه دادن به "عاصم عبدالماجد" از سران "جماعت اسلامی" متهم شده است.

پربیننده ترین خبرها