هیأت هماهنگی ملی: ژنو2 بدون ایران موفق نمی‌شود

هیأت هماهنگی ملی: ژنو2 بدون ایران موفق نمی‌شود
يکشنبه 15 دی 1392 - 19:23

رئیس هیات هماهنگی ملی (معارضان سوری) نقش ایران در حل بحران سوریه را مهم ارزیابی کرد و گفت: بدون ایران کنفرانس ژنو 2 به معنای واقعی موفق نخواهد شد.

"حسن عبدالعظیم" روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری العالم، به بیان دیدگاههای خود درباره تحولات سوریه و افق های پیش رو در کنفرانس ژنو2 درباره سوریه پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه هیات هماهنگی معارضان معتقد به ضرورت تشکیل یک گروه واحد به نمایندگی از سوی معارضان و با بینش و برنامه و سازوکار مذاکره یکسان برای شرکت در کنفرانس ژنو2 اظهار داشت: این امر به موفقیت آمیز بودن مذاکرات کمک می کند اما اگر معارضان به شکل متفرق و گروههای جدا ازهم وارد مذاکرات شوند، هرگز به نتایج مثبتی نخواهیم رسید.

* هیأت هماهنگی زیر چتر ائتلاف مخالفان خارج نشین نمی رود

وی درباره تلاش غرب و در راس آن آمریکا برای تشکیل گروه واحدی از معارضان به ریاست گروه موسوم به ائتلاف ملی معارضان خارج نشین گفت: ما نظر خود را در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردیم و گفتیم هرگز زیر چتر هیچ ائتلافی نخواهیم رفت و رانده شدن به حاشیه را هم نمی پذیریم.

عبدالعظیم تأکید کرد: ما برای برای حل سیاسی بحران سوریه در ژنو2 راه حل هایی عملی داریم که براساس بیانیه ژنو1 می باشد؛ لذا یک گروه واحد و یکپارچه از معارضان، بهترین گزینه است و هیات، ائتلاف و هیات عالی کردها و شخصیت های مستقل نیز باید به ما بپیوندند که اگر این مهم محقق شود، نظر ما اعمال شده است؛ چرا که معارضان خارج نشین با راه حل نظامی و ادامه درگیری ها موافقند.

* زمان کافی برای ژنو 2 وجود دارد  

عبدالعظیم همچنین درباره برخی اظهارات در مورد نبود وقت کافی برای حضور در ژنو2 و احتمال تاخیر رئیس شورای امنیت ملی روسیه گفت: اگر اراده ملی و مستقل وجود داشته باشد، وقت کافی نیز هست زیرا بیانیه ژنو1 واضح است و مذاکرات بر اساس آن صورت خواهد گرفت. ما نیز یک تفاهم نامه اجرایی 8 صفحه ای آماده کرده ایم که دیگران می توانند با مطالعه آن و بدون اینکه خواهان تغییرش باشند، از نظرات ما آگاه شده و آن را تعدیل کنند. درباره زمان برگزاری کنفرانس نیز ائتلاف هنوز موضعش را مشخص نکرده اما معتقدیم بهتر است که در زمان خودش برگزار شده یا یکی دو هفته به تاخیر بیفتد زیرا هدف، فقط برگزاری کنفرانس نیست بلکه هدف محقق شدن اهداف مورد نظر از آن است.

وی درباره مشارکت کردها نیز گفت: ما از مشارکت کردها استقبال می کنیم؛ به شرطی که در قالب یک گروه مستقل و به نمایندگی از همه طیف های کرد یا به صورت یک گروه یکپارچه از معارضان ظاهر شوند.

* پیش شرط ژنو 2 را به شکست می کشاند

حسن عبدالعظیم اظهار داشت: کناره گیری بشار اسد بستگی به مذاکرات دارد و نباید پیش شرط آن باشد. این موضوع مورد توافق آمریکا و روسیه نیز قرار گرفته و همانطور که می بینیم بعد از ژنو1، کناره گیری بشار اسد به عنوان شرط مطرح شد اما نه او کناره گیری کرد و نه معارضان خارجی و تروریست ها توانستند با توسل به زور دولت را سرنگون کنند. از این رو معتقدیم هرگونه پیش شرطی برای کنفرانس ژنو2 به معنای تعطیلی آن و استمرار راه حل نظامی خواهد بود، پس سرنوشت دولت نیز باید مانند تمام مسائل دیگری که خلال مذاکرات مطرح می شوند، مورد بررسی قرار گیرد.

* نقش مهم ایران در حل بحران سوریه

رئیس هیات هماهنگی ملی، نقش ایران در حل بحران سوریه را مهم ارزیابی کرد و گفت: بدون ایران کنفرانس ژنو به معنای واقعی موفق نخواهد شد و تا وقتی که مذاکرات در سطح منطقه ای، بین المللی و کشورهای عربی صورت نگیرد خشونت ها متوقف نشده و امکان تشکیل دولت انتقالی و وضع قانون جدید و اجرای انتخابات پارلمانی میسر نخواهد شد. از این رو مشارکت ندادن هریک از طرف ها به معنی بی نتیجه ماندن مذاکرات خواهد بود و ما باید با تمام کشورهایی که طرف بحران یا مرتبط با آن و یا تاثیرگذار در آن به شمار می آیند، در تعامل باشیم و در حل سیاسی مشارکت کنیم.

* مسائلی که آمریکا به آنها اهمیت می دهد

حسن عبدالعظیم همچنین اظهار داشت: برای آمریکا منافع خودش و تضمین امنیت اسرائیل اهمیت دارد؛ این کشور به منافع ملت سوریه اهمیتی نمی دهد؛ بنابراین موضوع فقط به ما به عنوان شهروندان سوری مربوط می شود و ما هم خواهان راه حل سیاسی هستیم. ما این را می خواهیم و برایمان مهم نیست آمریکا یا دیگران چه می خواهند. در حال حاضر فقط منافع ملت و کشور سوریه مهم است و با ورود یکپارچه معارضان و شخصیت های مهم به عرصه مذاکرات، طمع ورزان فرصت تبدیل کنفرانس ژنو2 به معامله و بازی های سیاسی را از دست خواهند داد.

وی درباره سخنان ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس که گفته بود، سوریه در مسیر تجزیه قرار گرفته است، گفت: ما می دانیم که بعضی پرونده ها با هم مرتبطند و کشورها زدو بندهایی باهم دارند برای همین، ضروری می دانیم که معارضان در یک گروه واحد و متشکل از شخصیت های مهمی که مواضع سیاسی و مبارزاتی تاریخی دارند، وارد مذاکرات شوند.

عبدالعظیم در خصوص نظر هیات هماهنگی درباره تلاش واشنگتن جهت شرکت دادن ترورریست ها در کنفرانس ژنو2 گفت: ما گروههای تندرو و متعصبی را که از خارج آمده و برای برپایی یک خلافت اسلامی تلاش می کنند، به هیچ وجه نمی پذیریم و آنها باید به کشورهای خود برگردند و هرنوع حکومتی را که مایلند در همان جا ایجاد کنند.

وی درباره موضع هیات هماهنگی نسبت به جنایات جبهه النصره در عدرا اظهار داشت: ما ضمن انتشار بیانیه ای تاکید کردیم که با این نوع جنایات و کشتار مردم مخالفیم و شهرها و مناطق مسکونی باید از خشونت طلبی ها به دور باشند.

عبدالعظیم تأکید کرد: ما موافق دولتی انتقالی هستیم که در ژنو و از طریق مذاکره و توافق بین المللی و منطقه ای تشکیل شود. این دولت مطلوب ماست و ما نیز به عنوان گروهی از معارضان باید جزئی از این دولت باشیم.

وی اظهار داشت: مسائل منطقه به یکدیگر مرتبط هستند و نمی توان حوادث عراق را از رخدادهای سوریه و لبنان جدا کرد، بنابراین حل بحران سوریه کلید حل مشکلات منطقه ای خواهد بود و ما برای توفیق این راه حل مصمم هستیم.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها