تداوم استثمار کارگران در قطر

تداوم استثمار کارگران در قطر
سه شنبه 17 دی 1392 - 13:50

گزارش های جدید جنبه های دیگری از استثمار و به بیگاری کشیدن کارگران خارجی در قطر را که از کمترین حقوق شغلی و انسانی خود بی بهره اند، فاش کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این گزارش ها حاکی است: کارفرمایان و شرکات های واسطه ای که کارگران را برای کار به قطر می آورند؛ همه قوانین کار را نادیده می گیرند و گذرنامه این کارگران را مصادره کرده و به طور عمدی پرداخت حقوق آنها را به تعویق می اندازند و حتی کارفرمایان هزاران کارگر، آنها را جزئی از "ملک شخصی" خود می دانند.
روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نوشت: کارگران خارجی با استثمار کامل در قطر روبرو هستند و کارگر معمولا قرارداد کاری خود را در کشورش امضا می کند و سپس به قطر منتقل می شود و به محض ورود به قطر، قرارداد کاری دیگری را با حقوقی کمتر از قرارداد اول امضا می کنند.
حسن عبدالله الذوادی مدیر اجرایی پرونده میزبانی قطر از جام جهانی سال 2022 میلادی گفت: هدف اصلی از میزبانی دوحه از جام جهانی ایجاد پیوند دادن تنوع و تفاوتهای فرهنگی ملت ها به یکدیگر و برگزاری یک گردهمایی دوستانه بین تمدن های آنها درون مستطیل سبز فوتبال است و جام جهانی 2022 میلادی در قطر لحظه ای سرنوشت ساز خواهد بود.
الذوادی این مطلب را در جریان عید ملی قطر در 18 دسامبر گذشته همزمان با روز جهانی کارگران خارجی بیان داشت. این درحالی است که 90 درصد ساکنان قطر را کارگران خارجی تشکیل می دهند.
قطر درحال حاضر شاهد عملیات بی سابقه ساختمان سازی است و این کشور کوچک عرب حوزه خلیج فارس خود را برای هزینه بیش از 100 میلیارد دلار در پروژه های زیربنایی به همراه 20 میلیارد دلار دیگر برای احداث جاده های جدید و 9 استادیوم فوتبال و 55 هزار اتاق هتل جدید آماده می کند.
اما پشت این تصویر روشن و درخشان، جنبه های تاریک سرکوب کارگران خارجی آورده شده از جنوب آسیا به چشم می خورد.
شهروندان دارای تابعیت قطری نزدیک به 225 هزار نفر هستند اما اکثریت ساکنان 2 میلیونی این کشور را کارگران خارجی تشکیل می دهند که برای کار از بنگلادش، هند، نپال و پاکستان آورده شده اند.
برخی گزارش ها حاکی است که هزاران کارگر مورد آزار و اذیت قرار گرفته و صدها نفر از آنها جان خود را از دست دادند.
اتحادیه کنفدرالیسم تجارت بین المللی پیش بینی کرد که این وضعیت مورد رسیدگی فوری قرار نخواهد گرفت و نزدیک به 4 هزار کارگر قبل از آغاز جام جهانی سال 2022 میلادی جان خود را از دست بدهند.
روزنامه گاردین انگلیس نیز در گزارشی شوکه کننده به میزان بدرفتاری کافرمایان قطری علیه کارگران ساختمانی نپالی پرداخت و نوشت که سرکوب این کارگران از مرحله محروم کردن آنها از نوشیدن آب گذشته و به مرحله ممنوعیت سفر آنها میهن خویش رسیده است.
این گزارش حاکی است: 44 کارگر به خاطر سکته قلبی در یکی از بزرگترین پروژه ها تابستان گذشته جان باختند و آنها بیش از 18 ماه حقوق نگرفته و در آستانه مرگ ناشی از گرسنگی قرار دارند.
باوجود سکوت سازمان های بین المللی تاثیر گذار در قبال استثمار کارگران در قطر، پارلمان اروپا اخیرا قانونی را وضع کرد که فیفا را ملزم می کند تا نامه روشنی به قطری ها فرستاده و در آن توضیح دهد که "جام جهانی سال 2022 میلادی با خود سیستم استثمار و برده داری جدیدی را بنا نخواهد کرد"

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها