پشت پرده سفر وزیر خارجه سعودی به پاکستان

پشت پرده سفر وزیر خارجه سعودی به پاکستان
چهارشنبه 18 دی 1392 - 12:42

پاکستان با درخواست عربستان برای آموزش هزاران نفر از عناصر گروه موسوم به "جیش الاسلام" در سوریه موافقت کرده است.

پاکستان با درخواست عربستان برای آموزش دادن به هزاران نیروی گروه " ارتش اسلام " که همراه دیگر گروه های مسلح در سوریه با داعش می جنگد ، موافقت کرد و از این نیروها حمایت تسلیحاتی نیز خواهد کرد.
طبق اعلام منابع دیپلماتیک در اسلام آباد ؛ عربستان در قبال این خدمت پاکستان میلیاردها دلار به بخش های اقتصادی پاکستان تزریق خواهد کرد و به پرویز مشرف نخست وزیر پیشین پاکستان که بحران ساز شده است ، پناه خواهد داد.
منابع دیپلماتیک عرب در اسلام آباد در مصاحبه با روزنامه الزمان اعلام کردند :  نواز شریف نخست وزیر پاکستان سال ها با خانواده اش به عنوان تبعیدی در شهر جده عربستان زندگی می کرد و چند ماه پیش برای تصدی سمت نخست وزیری به کشورش بازگشت و روابط بسیار خوبی با سعود الفیصل وزیر امور خارجه و بندر بن سلطان رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان دارد و از پیشنهاد آموزش دادن به نیروهای گروه ارتش اسلام حمایت می کند . 
گزارش های منتشره تعداد نیروهای ارتش اسلام را تا 50 هزار نفر برآورد کرده اند .
منابع سوری ، عربی و غربی اعلام می کنند : ارتش اسلام اواخر سپتامبر 2013 از ادغام 43 تشکیلات مسلح تشکیل شد و عربستان مُجدانه پیگیر مساله آموزش نظامی نیروهای این گروه مسلح است.
ارتش اسلام به ریاست " زهران علوش " شامل گروه های وابسته به القاعده مانند داعش و جبهه النصره نمی شود .
زهران علوش سلفی قبلاً فرمانده گروه " لواء اسلام " بود و اخیراً با بندر بن سلطان دیدار کرده بود.
علوش در ترکیه نشست های محرمانه با رابرت فورد نماینده آمریکا در سوریه برگزار کرده بود و با سعود الفیصل ، نواز شریف و ممنون حسین رئیس جمهوری پاکستان هم دیدار کرده است و "سرتاج عزیز" مشاور امور خارجه نواز شریف و عبدالعزیز ابراهیم الغدیر سفیر عربستان در اسلام آباد نیز در این نشست ها حضور داشتند . 
منابع دیپلماتیک اعلام کردند : سعود الفیصل با ژنرال رحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان نیز دیدار کرده است .

 

 

پربیننده ترین خبرها