السیسی طرح کمک کشورهای خلیج فارس را نپذیرفت

السیسی طرح کمک کشورهای خلیج فارس را نپذیرفت
جمعه 20 دی 1392 - 18:02

عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع و حاکم فعلی مصر، از پذیرش برنامه کمک کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس مانند عربستان و امارات به نام "طرح های عظیم سرمایه گذاری تولیدی" خودداری کرد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم،  السیسی همچنین وزرای دولت انتقالی مصر را از حضور در نشست هایی که قرار است به این منظور برگزار شود، منع کرد.
برخورد السیسی برای کشورهای مزبور که به وی علیه اخوان المسلمین کمک کردند و همچنین در شرایطی که مصر در حال تصویب طرح تعدیل قانون اساسی و اعلام جماعت اخوان المسلمین به عنوان یک گروه تروریستی است، غافلگیر کننده بود.
علت آن است که السیسی اصرار دارد موفقیت نقشه راه وی برای حل مشکلات سیاسی کشورش نیازمند بیش از 30 میلیارد دلار و حل مشکلات اقتصادی در 10 ساله آینده نیازمند 120 میلیارد دلار پول است. 
البته وی معتقد است، نیاز فوری کشورش یک چهارم این مبلغ در دو سال آینده برای حل مشکلات امنیتی، نظامی و اقتصادی است که البته هیات های فنی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که از ابوظبی و ریاض راهی قاهره شدند، به آن معترض هستند.
السیسی در تماس با شخصیت های اماراتی گفت که از مبلغ 13 میلیارد دلار که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تاکنون برای کمک به مصر اختصاص داده اند، فقط 40 درصد آن به خزانه مصر رسیده که برای آغاز روند سیاسی کافی نیست، به ویژه که کشورش دارای روابط خوبی با کمیته های پولی آمریکا نیست و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس وعده اعطای کمک هایی بیش از این مبلغ را داده اند.
السیسی و شورای نظامی معتقدند، طرح کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به ویژه در زمینه سرمایه گذاری طرحهای بزرگ که برگشت سود آن در بلندمدت خواهد بود، تامین کننده نیازهای فوری مصر نبوده و فقط نوعی وعده است.  
این اختلافات فنی و مالی، باعث بروز تنش میان السیسی و همپیمانان عرب آن در حاشیه خلیج فارس شده است به ویژه که یکی از معاونان ارشد السیسی به یک مسوول اماراتی گفت: عربستان بیش از مبلغ اعطایی به مصر، برای تندروهای ضد نظام حاکم سوریه پول خرج می کند.  

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها