مناقشات نفتی عراق با منطقه کردستان بالا گرفت

مناقشات نفتی عراق با منطقه کردستان بالا گرفت
جمعه 20 دی 1392 - 20:52

دولت بغداد مخالفت خود را با تلاش منطقه کردستان عراق برای فروش نفت بدون اجازه و موافقت دولت مرکزی اعلام کرد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، وزارت منابع طبیعی در اداره محلی منطقه کردستان عراق اعلام کرده است که تصمیم دارد اولین سری از نفت این منطقه به میزان دو میلیون بشکه را در اواخر ماه جاری به فروش برساند.
به گزارش المنار لبنان، وزارت نفت دولت بغداد در واکنش به این تصمیم مسوولان منطقه کردستان عراق، در بیانیه ای اعلام کرد که "وزارت نفت با کمال تاسف و تعجب، خبر اعلام آمادگی وزارت منابع طبیعی در منطقه کردستان را برای فروش دو میلیون بشکه نفت خام در اواخر ماه ژانویه دریافت کرد."
دراین بیانیه آمده است که " اقدام وزارت منابع طبیعی منطقه کردستان عراق، مغایر با متن قانون اساسی در ارتباط با منابع طبیعی عراق به شمار می رود".
همچنین به موجب بیانیه وزارت نفت عراق، این تصمیم به منزله نقض توافق اخیر میان دولت فدرال و اداره محلی منطقه کردستان عراق است.
اداره محلی منطقه کردستان عراق در بیانیه خود اعلام کرده است که تصمیم دارد میانگین فروش نفت را در اواخر فوریه آینده به چهار میلیون بشکه و در اواخر مارس آینده به شش میلیون بشکه برساند.
وزارت نفت عراق در بیانیه خود اعلام کرد که به شدت با راهکار اعلام شده از سوی وزارت منابع طبیعی منطقه کردستان برای صادرات نفت مبنی براینکه نقش شرکت نفت دولتی عراق (سومو) صرفاً نظارت باشد، مخالف است.
در همین حال "تانیز یلدز" وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که صادرات نفت از منطقه کردستان عراق به بندر جیهان درجنوب ترکیه دوم ماه جاری آغاز شده است.
اداره محلی منطقه کردستان عراق اعلام کرده است که مقادیر نفت و گاز تولید شده دراین منطقه، متعلق به منطقه کردستان است و به همین دلیل تلاش می کند تا نفت خود را بدون اجازه مسوولان دولت مرکزی، در بازارهای جهانی به فروش برساند.
این درحالیست که دولت عراق به صادرات نفت از این کشور بدون نظارت خود معترض است و بر این باور است که منابع تولید شده در همه مناطق عراق، متعلق به کل این کشور است.
فروش نفت خام عراق، 95 درصد از درآمدهای دولت و حدود دو سوم مجموع تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل می دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها